‘Niet de lobby van het Hilton’
Het coronavirus heeft ook gevolgen voor de transportsector. TLN-lid Rico van Aggele, commercieel directeur van Peter Appel Transport, werkte mee aan het programma ‘In bedrijf blijven’ van BNR Nieuwsradio. Programmamaker Maarten Bouwhuis gaat op zoek naar bedrijven die innovatieve en vernieuwende manieren bedenken om hun organisatie draaiende te houden tijdens de coronacrisis.
Ook Peter Appel Transport ondervond de gevolgen van de coronacrisis, bijvoorbeeld in de bevoorrading van de horeca. ‘Dat was wel even schakelen voor ons. Daar is eigenlijk nog maar 30 procent van ons volume van over. De klap van de food service hebben we moeizaam kunnen opvangen. Aan de andere kant begon de food retail met een hamsterperiode, dus daar hebben we een behoorlijke klus gehad om het allemaal weer weg te krijgen’.
1,5 meter-economie
De samenhang in de hele keten bij het invoeren van het protocol ‘Veilig en gezond doorwerken’ voor de 1,5 meter-economie is belangrijk, stelt Van Aggele. De verandering ‘Bij de laad- en losadressen zit vooral de verandering. In het begin konden ze nog met z’n allen lekker in de kantine een bakje koffie konden drinken en een beetje de verhalen van de dag doornemen. Als je nu een distributiecentrum oprijdt zie je meestal bordjes hangen met ‘chauffeurs hier melden’. Dat zijn meestal kleine hokjes, dat is logisch, dat is niet de lobby van het Hilton waar je binnenloopt’. Met het mooie weer konden chauffeurs nog buiten wachten, maar als het regent is het binnen minder leuk.
Er is ook oog voor het wel en wee van de chauffeurs in de coronatijd. Peter Appel Transport vormde een corona crisisteam voor de chauffeurs. Zij kunnen 24 uur per dag bellen met het team. Dit biedt hen een luisterend oor en vraagt hoe het met de chauffeurs gaat en hoe zij zich voelen. Er is gelukkig veel aandacht voor het vitale beroep van chauffeur, broodnodig voor het draaiend houden van de maatschappij.
Luister hier naar het interview.