‘Nummer 1 is geen doel’
DSV is dit jaar de nummer 1 geworden van de Top 100 logistieke dienstverleners. Waarin onderscheidt deze logistieke reus zich van de rest van Nederland? HUB sprak met Peter van der Maas, Executive Vice President bij DSV Solutions. Een toegankelijke man die even snel praat als besluiten neemt. ‘Wij zijn in omvang een olietanker maar in snelheid van besluitvorming een speedboot.’
Eerlijk gezegd is het niet inspirerend als je bij Venlo het bedrijventerrein Trade Port Oost komt oprijden. Megagrote loodsen waarin bekende logistiek dienstverleners huizen. Zo ook DSV, goed vertegenwoordigd met vier locaties. Hoe anders is het als je binnenkomt in die enorme ruimte waar de loods verandert in een warehouse en waar een bevlogen directeur je trots een proefopstelling showt van een gerobotiseerd picksysteem. Welkom bij DSV.
Is dit bedreigend voor het personeel? Die karretjes pakken toch hun werk af…
‘Natuurlijk vervangt mechanisatie mensen. Graag zelfs, als ik zie hoe moeilijk personeel te vinden is. We moeten door met mechanisatie en dan hebben we ook nog meer mensen nodig. DSV groeit hard. Als er nog ergens goede engineers of logistiek medewerkers rondlopen, mogen ze allemaal solliciteren.’
Dat is toch geen probleem voor de nummer 1?
‘Bij de werving van nieuw personeel helpt het natuurlijk. Het is altijd leuk om bij een winning team te horen. Maar die nummer 1 positie is geen doel op zich. We zien het als een erkenning van datgene waarmee we bezig zijn.’
Maar je bent niet zomaar nummer 1 geworden…
‘Ik heb die selectie niet gemaakt maar ik weet wel wat we bij DSV belangrijk vinden. DSV heeft een cultuur waarbij ondernemerschap en eigenaarschap van hoog tot laag door de organisatie gaat. Als een medewerker of een afdeling goede ideeën heeft, geef ik ze de ruimte en de middelen om die verder te ontwikkelen. We bieden onze medewerkers een scala aan trainingen aan. Niets hoeft, alles mag. Alles met het doel om een cultuur te creëren waarin we het morgen een beetje beter willen doen dan vandaag. Dat voelen onze mensen. Hier werken geen mensen die op de winkel passen. Wij trekken medewerkers aan die bij wijze van spreken een soort ondernemer zijn maar niet een eigen onderneming willen hebben.’
(tekst loopt door onder foto)
Hoe uit zich dat op de werkvloer?
‘Het begint eigenlijk bij een ergernis van de medewerker. Als je je ergens aan ergert, denk je: verdorie, dat kan anders. En dan komen mensen met ideeën. Het kan variëren van high tech ideeën tot operationele oplossingen. Vrachtwagenchauffeurs moesten voor hun papieren helemaal van het dok naar kantoor lopen.
Het begint bij een ergernis van een medewerker
Toen kwam het idee om printers bij het dok te zetten. Dat scheelt tijd. Gelijk gedaan. Of een idee van een medewerker om een pallet niet vier maar drie keer te omwikkelen met plastic. Uitgezocht of het kon. We besparen nu 25 procent plastic. Over duurzaamheid gesproken. En je praat over massa, hè. Zo motiveren wij onze medewerkers in hun ondernemerschap.’
In het juryrapport staat dat jullie echt onderscheidend zijn op gebied van innovatie en digitalisering. Wat doen jullie op dit vlak?
‘We hebben veel energie gestoken in digitalisering in de ketenregie. Een onderdeel van DSV verzamelt alle informatie over containers, zoals waar ze zich bevinden en wanneer ze waar naar toe gaan. Al die opgebouwde informatie komt beschikbaar voor onze klanten. Ook voor onze organisatie is het van belang. Als wij beter weten wanneer containers binnenkomen, kunnen we ons personeel er beter op plannen. Dat is economisch beter, maar ook goed voor duurzaamheid. We weten precies hoeveel CO2 een operatie kost.’
Hoe blijf je in de toekomst nummer 1?
‘Blijven doen wat we hebben gedaan om op nummer 1 te komen. Ik hoop dat er collega-ondernemingen zijn die ons het vuur aan de schenen leggen. Daarmee tillen we de logistiek in Nederland in de breedte naar een hoger level en blijven we in Europa toonaangevend in de logistiek.’
Tekst: Hans van den Berg