Oplossingen voor afsluiting Maastunnel door hoge vrachtwagens

De slagbomen van de Maastunnel gaan zo’n 2500 keer per jaar dicht omdat er een ‘te hoge’ vrachtwagen voor staat. De tunnel heropende in 2019 na een jarenlang renovatie. Sindsdien wordt de tunnel zo’n tien keer per dag afgesloten. De gemeente Rotterdam vindt het tijd voor een onderzoek naar de oorzaak van het hoge aantal afsluitingen. RTV Rijnmond zette diverse oplossingsmogelijkheden op een rij en legde deze onder meer voor aan TLN.

vrachtwagen

Beleidsadviseur techniek Ambro Smit vertelde onder meer aan RTV Rijnmond dat de Maastunnel een oude, relatief lage tunnel is. Om beschadigingen aan het Rijksmonument te voorkomen, is de hoogtemeter voor de tunnel strak ingesteld op 4,04 meter. Dat is een paar centimeter lager dan voor de renovatie van de tunnel.

Nu mogen vrachtwagens volgens Europese normen niet hoger dan 4 meter zijn. Echter, een marge van 4 centimeter is heel klein, vinden TLN, en diverse truckers en transportbedrijven de RTV Rijnmond gepolst heeft. ‘Een antenne, een opwaaiend dekzeil, het in- en uitveren of de afstelling van de luchtvering kunnen ervoor zorgen dat de signalering afgaat’, stelt Smit.

De gemeente Rotterdam vindt ook dat de Maastunnel te vaak dicht moet en vindt dit vervelend voor automobilisten, hulpdienst en vrachtverkeer en zegt te zoeken naar een oplossing. RTV Rijnmond draagt alvast diverse oplossingen aan.

Uiteenlopend van het minder strak afstellen van de hoogtedetectie, het verplaatsen van de hoogtemeter zodat vrachtverkeer tijdig een alternatieve route kan zoeken, het plaatsen van duidelijkere waarschuwingsborden tot het volledig afsluiten van de Maastunnel voor vrachtverkeer.

Ook een mogelijke oplossing is het alleen nog laten rijden van vrachtwagens op de linkerrijbaan, omdat die iets hoger is. ‘Op de linkerbaan kan de detectiemeter omhoog en daardoor zullen er minder foutmeldingen zijn’, zegt Smit hierover.

De makkelijkste oplossing volgens Smit is het hoger afstellen van de hoogtemeter. Die moet terug naar de oude waarde. Dan blijft er nog genoeg veilige marge over om vrachtwagens die te hoog zijn eruit te pikken. Daarnaast adviseert TLN de gemeente Rotterdam vooral om nader onderzoek te doen naar de werkelijke hoogtes, afkomst en herkomst van vrachtwagens die nu voor afsluiting zorgen. ‘Dat levert mogelijk nieuwe inzichten op.’