Organisaties transport en logistiek willen ook na lockdown behoud van goede voorzieningen voor chauffeurs
De sluiting van de horeca mag niet ten koste gaan van goede voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs, benadrukken evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Toen eerder dit jaar de horeca dicht moest, konden chauffeurs op veel plaatsen langs de snelweg niet meer terecht voor een kop koffie of een warme maaltijd. Ook werden chauffeurs niet overal met open armen verwelkomd. De menselijke maat moet juist tijdens deze crisis worden bewaakt volgens TLN en evofenedex.
Voorzieningen langs de weg
‘Vrachtwagenchauffeurs zijn onmisbaar voor de bevoorrading van Nederland. En de voorzieningen langs de weg zijn onmisbaar voor vrachtwagenchauffeur’, benadrukt TLN-directeur Jan Boeve. Bij truckstops en wegrestaurants kunnen chauffeurs terecht om wat te eten of te drinken, of kunnen ze gebruik kunnen maken van sanitaire voorzieningen. Toch moesten veel van die plekken hun deuren sluiten, toen eerder dit jaar de horeca dicht ging. ‘Daar waren veel chauffeurs de dupe van. Zij werken dag en nacht hard door om Nederland te bevoorraden, dus moeten ze ook dag en nacht ergens wat kunnen eten of drinken. Als de horeca dicht gaat willen we dat een uitzondering wordt gemaakt voor chauffeurs, zodat zij onderweg gewoon gebruik kunnen maken van het toilet of een douche, of de mogelijkheid hebben om een kop koffie en een warme maaltijd af te halen.’
Doorgang goederenstromen
‘Voor handels- en productiebedrijven moeten de goederenstromen over de weg doorgang kunnen vinden. Zowel chauffeurs in dienst van deze bedrijven als chauffeurs die werkzaam zijn bij transportondernemingen spelen een cruciale rol in het logistieke systeem. Het is belangrijk dat zij kunnen rusten en van basisvoorzieningen gebruik kunnen maken. Zo kan Nederland bevoorraad blijven terwijl chauffeurs onder goede omstandigheden hun werk kunnen verrichten’, aldus Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van evofenedex.