Schrappen vrachtvluchten op Schiphol kost duizenden banen
Als politiek en luchtvaartmaatschappijen er voor kiezen vrachtvluchten vanaf Schiphol te schrappen ten faveure van passagiersvluchten, komen duizenden banen en het vestigingsklimaat in Nederland in het geding.
Dat stellen TLN, Air Cargo Netherlands (ACN) en evofenedex. Volgens deze organisaties is er een reële kans dat een groot aantal vrachtvluchten vanaf Schiphol in het najaar geschrapt wordt om passagiersvluchten de ruimte te bieden. Daardoor moeten bijvoorbeeld bloemen-, farma- en hightechbedrijven die in Nederland zijn gevestigd met hun producten uitwijken naar luchthavens in het buitenland. Dat is een administratieve en logistieke nachtmerrie.
Kind van de rekening
Daarnaast verschuiven er banen en kennis naar de luchthavens van België, Duitsland en Frankrijk. De vertraging van de oplevering van Lelystad Airport en daarmee ook het uitplaatsen van low-cost vluchten, maakt van vrachtvluchten nu het kind van de rekening. Vrachtvluchten vertegenwoordigen slechts 3,5% van de vluchten op Schiphol, maar de luchtvrachtoperatie zorgt wel voor 20% van de banen (70.000) die de luchthaven bijdraagt aan de Nederlandse economie.
Rondetafelgesprek
Deze week is er een rondetafelgesprek over de luchtvaart in Nederland in de Tweede Kamer. Indien politiek en luchtvaartpartijen er voor kiezen vrachtvluchten van en naar Schiphol te marginaliseren, zullen veel ondernemingen genoodzaakt zijn investeringen in nieuwe productie- en distributiecentra te doen in landen waar wel voldoende vrachtfaciliteiten zijn.
Slecht gewaarborgd
Als dat gebeurt, gaan er duizenden banen verloren. De positie van vrachtvluchten is slecht gewaarborgd binnen de verschillende gremia die invloed hebben op de toekomst van de luchthaven. Partijen roepen op om het integrale vrachtbelang van Schiphol duidelijk te verankeren in het beleid.
In goed overleg
TLN, ACN en evofenedex zijn samen met de staatssecretaris van ministerie van Infrastructuur en Milieu in goed overleg op zoek naar maatregelen om de schade te voorkomen. Temeer daar de huidige ontwikkeling ook indruist tegen de afspraken die aan de Alders-tafel zijn gemaakt om mainportgebonden verkeer met een economische belang juist te borgen op de luchthaven.