Sector start nieuwe campagne
Het aantal vacatures in de sector transport en logistiek blijft stijgen en het aantal openstaande vacatures lag eind 2017 bijna 50% hoger dan in het jaar daarvoor. Daarom start de sector een nieuwe wervingscampagne voor 1.500 extra vrachtwagenchauffeurs.
Zanger Xander de Buisonjé trapte de campagne Ikwordvrachtwagenchauffeur.nl af met een druk op de toeter van de speciale campagnevrachtwagen. Deze vrachtauto bevat foto’s en quotes van een aantal vrachtwagenchauffeurs die onlangs de stap naar dit beroep maakten.
Gevoel van vrijheid
‘Werken in de sector transport en logistiek brengt veel voordelen met zich mee. Het geeft een gevoel van vrijheid en elke dag is weer een nieuw avontuur. Bovendien ben je als vrachtwagenchauffeur onmisbaar; je houdt de Nederlandse economie letterlijk in beweging’, aldus Willem de Vries, directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek.
Nóg meer mensen vinden
Jan Boeve, directeur van TLN, vult aan: ‘Eerder zochten we ook al met succes 2.000 nieuwe chauffeurs. Omdat de sector zo hard groeit, is het belangrijk om, mede via deze site, nóg meer mensen te vinden die dit mooie vak ambiëren.’
Doorgroei van personeel
Willem Dijkhuizen van FNV Transport & Logistiek ziet in de nieuwe campagne een mooie mogelijkheid voor de doorgroei van personeel dat in de logistiek al actief is, maar wil doorgroeien naar vrachtwachtchauffeur. ‘Voor deze categorie is er in de nieuwe campagne perspectief op een mooie, nieuwe functie met een contract voor onbepaalde tijd.’
Garantie
Werkgevers- en werknemersorganisaties stimuleren zowel zittend als nieuw personeel om zich te laten opleiden tot vrachtwagenchauffeur. Werkgevers bieden een garantie aan voor een baan van ten minste 32 uur. De eigen bijdrage voor zittend personeel is nihil en voor nieuw personeel 15%.
Het Sectorinstituut Transport en Logistiek voert deze wervingscampagne uit in opdracht van werkgevers- en werknemersorganisaties TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen. Het aangeboden traject wordt mogelijk gemaakt door SOOB, het opleidings- en ontwikkelingsfonds van de sector transport en logistiek.