Sluiting rijstrook Calandbrug zorgelijk voor transportsector
Vanaf aanstaande maandag zal de rechterrijstrook van de Calandbrug worden afgesloten voor verkeer. Dit is nodig omdat de brug door scheuren in het wegdek niet meer veilig is. De hefbrug ligt op een belangrijke route voor het goederentransport richting het havengebied. TLN is teleurgesteld dat door achterstallig onderhoud de transportsector voor de zoveelste keer de dupe wordt van tijdelijke oplossingen die extra reistijd veroorzaken.
In augustus werden ook al scheuren in het wegdek aangetroffen. Deze zijn vervolgens hersteld, maar helaas zijn er toch nieuwe scheuren ontdekt. De voorgestelde maatregelen zijn vergelijkbaar met de maatregelen die afgelopen zomer, vanwege achterstallig onderhoud, werden beoogd voor de Haringvlietbrug. Ook bij deze brug zouden in eerste instantie rijstroken afgesloten worden. Momenteel rijdt het verkeer op de Haringvlietbrug over twee versmalde rijstroken in beide richtingen. Ook is de maximumsnelheid hier verlaagd naar 50 km/uur. Deze noodmaatregelen veroorzaken extra reistijd en daarmee schade voor transportondernemers.
Twee voorstellen
De Calandbrug is een belangrijke route richting het havengebied. Dit komt mede omdat transport van gevaarlijke stoffen niet is toegestaan in de naastgelegen Thomassentunnel. TLN verwacht dat door het sluiten van de rechterrijstrook vertraging in ritten en congestieproblemen ontstaan. Het verkeer moet namelijk geritst worden van twee banen naar één baan. Voor de reparatie van de Calandbrug worden momenteel door Rijkswaterstaat twee routes onderzocht:
-Route 1 – Er wordt gewacht op de geplande renovatie in 2025. Dit betekent dat de rechterrijstrook dus jarenlang dicht blijft.
-Route 2 – Er wordt in 2022 een reparatie uitgevoerd waardoor de rechterrijstrook weer veel sneller beschikbaar zal zijn.
TLN en evofenedex hebben in een informatiesessie met Rijkswaterstaat aangegeven dat zij pleiten voor route 2. Dit voorval is de zoveelste in een reeks wegafsluitingen vanwege ongeplande werkzaamheden aan bruggen en tunnels. De meest voorkomende reden: achterstallig onderhoud. Daarom riep TLN formerende partijen al eerder dringend op om structureel meer budget beschikbaar te maken voor infrastructuur en mobiliteit. Als een nieuw kabinet hiervoor niet structureel meer geld reserveert voor beheer en onderhoud, zullen er onwenselijke keuzes moeten worden gemaakt die nare gevolgen hebben voor de transportsector.
Bekijk hier de brief die demissionair minister Barbara Visser aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.