Studie naar omslagpunt van diesel naar elektrisch
Hij lijkt voor de logistiek geboren: Julian Dobbe, zoon van Piet Dobbe, van het ruim 175 jaar oude familiebedrijf Dobbe Transport. Julian, de zesde generatie, is nog druk aan het studeren en kijkt overal rond in de wereld van de logistiek. Hij loopt nu stage bij TLN en doet onderzoek naar de inzet van zero-emissie vrachtwagens. We spreken hem over zijn onderzoeksopdracht.
Je studeert aan de Erasmus Universiteit Supply Chain Management. Was die keuze voor logistiek voor de hand liggend?
‘Ik begon op mijn 15e als wagenwasser. Ik vond het toen al heel gaaf om onderdeel uit te maken van Dobbe Transport. Ik heb veel geleerd over de logistiek in het warehouse en heb een zomer meegedraaid op de planning. Dat was een mooie kans om meer in contact te komen met de planners en de chauffeurs. Tijdens mijn studie heb ik bij Bol.com gewerkt en stage gelopen bij L’Oréal. Dat was ontzettend leerzaam. Die werkervaring helpt me straks met het vinden van een baan.’
Maar je komt uit een logistiek nest. Daar kun je toch alles leren?
‘Ik vind het belangrijk om ook ervaring op te doen in andere organisaties. Ik ben bekend met een mooi familiebedrijf. Bij Bol.com maakte ik kennis met een hele grote organisatie met veel meer medewerkers. Het is interessant om bijvoorbeeld te zien hoe de communicatie verloopt tussen de verschillende teams.’
Je werkt bij TLN aan een onderzoek over de inzet van zero-emissie vrachtwagens. Wat houdt dat onderzoek in?
‘Ik onderzoek de invloed van drie factoren op het gebruik van elektrische vrachtwagens: de total cost of ownership (de aanschaf-, gebruiks- en afschrijvingskosten), de actieradius (hoe ver kun je met een ‘volle tank’ rijden?) en de laadinfrastructuur. Deze drie zaken moeten helder zijn in 2025 wanneer een groot aantal steden zero-emissie zones hebben.’
Hoe kun je de kosten van een product in kaart brengen waarvan je de toekomstige aanschafprijs niet weet?
‘Het is complex. De situatie is omgeven met veel onzekerheden. Ik werk aan een simulatiemodel om de toekomstige kosten van een elektrische truck in kaart te brengen. In mijn model gebruik ik meerdere scenario’s. Ik maak verschillende berekeningen voor de aankomende jaren. Uiteindelijk gaat het om het omslagpunt waarop een elektrische goedkoper wordt dan een diesel.’
Wat onderzoek je in de actieradius?
‘Je wilt als ondernemer weten hoe ver je kunt rijden met een opgeladen batterij en hoe je die zo snel mogelijk kunt opladen. Ik onderzoek de mogelijkheden van ’s nachts laden, laadinfrastructuur op eigen terrein en of er gebruik gemaakt moet worden van snellaadstations. Snelladen kost meer. Je moet ook kiezen voor een batterij die qua zwaarte past bij je actieradius en de lading die je vervoert.’
Wat hoop je dat je onderzoek teweeg brengt?
‘Ik hoop dat mijn onderzoek eraan bijdraagt dat ondernemers goed nadenken over de verandering van aankoopstrategie van vrachtwagens. Ik begrijp dat door die hoge aanschafprijs het nu nog lastig is om er een rendabele business case van te maken. Maar de ontwikkeling gaat snel. Ik schrok toen ik laatst las hoe slecht de luchtkwaliteit in Nederland is. Dat past toch niet bij zo’n ontwikkeld land? Het lijkt me hartstikke mooi als de vervoersector kan bijdragen aan schonere lucht.’