TLN-directeur Jan Boeve: ‘Gratis transport bestaat niet’

De omzet in het wegtransport groeit al jaren, maar het rendement neemt af, blijkt uit cijfers van de Rabobank. Het is nu echt tijd dat transportbedrijven reële prijzen vragen voor hun werk, zegt TLN-directeur Jan Boeve.

DIV20Transport20in20cijfers_2016-4

​​In het eerste kwartaal van 2018 was de omzet in het wegtransport 5,2% hoger dan een jaar eerder. Ook de prijzen stegen, maar niet voldoende om te compenseren voor de gestegen brandstof- en loonkosten. Gevolg: kleinere marges voor de transportsector. In het eerste kwartaal van 2018 lagen de marges 1,4% lager dan een jaar eerder, berekende de Rabobank in haar Transportupdate. ‘Vooral in tenders blijven de prijzen gewoon laag. Al met al doet de sector als geheel dus meer voor minder. Als de prijzen door een afnemende vraag weer dalen terwijl de kosten gelijk blijven, komen veel transportbedrijven in gevaar’, aldus de Rabobank.

Geen juist prijskaartje

‘Het gaat economisch goed. Er is werk te over. En toch is met name het uitvoerende transportdeel van onze sector niet gezond, misschien zelfs wel ziek’, aldus TLN-directeur Jan Boeve. ‘Terwijl transport een belangrijke schakel is in de waardeketen van ieder product. Het transport zorgt ervoor dat het product op de plek komt waar het waarde toevoegt. De transporteur neemt risico’s over van diverse schakels in de logistieke keten en ontzorgt ook nog eens opdrachtgevers en ontvangers van de goederen. En toch slagen wij er als sector niet in een juist prijskaartje aan die waarde te verbinden.’

Boeve vervolgt: ‘Wij vinden het normaal dat de winkels op tijd bevoorraad worden, dat de juiste spullen op tijd op de bouwplaats zijn, dat als we als consument nu bestellen en het over vier uur gratis thuis geleverd krijgen. Laten we met elkaar het gesprek aangaan wat een reële beloning is voor de waarde die de transporteur aan een product toevoegt. En laten we heel goed in de oren knopen: gratis transport bestaat niet.’