TLN is blij met voorstel verkorten handmatige invoer voor incidentele chauffeurs

De Europese Commissie heeft een voorstel gemaakt om de administratieve last te verlichten voor chauffeurs die slechts incidenteel rijden. Het gaat om de verantwoording na invoer van de bestuurderskaart over de tijd toen zij niet bij het voertuig waren. TLN is blij met het voorstel van de Europese Commissie maar is kritisch op de bewoordingen. Onduidelijkheden in het voorstel zullen leiden tot ongelijke interpretatie, onnodige boetes en onzekerheid voor chauffeurs en ondernemingen.

Motorway in The Netherlands

De verantwoording is nu al een hele klus, omdat de chauffeur geacht wordt voor de laatste 28 dagen aan gegevens bij zich te hebben, maar dat wordt nog erger wanneer vanaf 31 december 2024 die periode verlengd wordt naar 56 dagen. De Europese Commissie wil dit voor deze situaties verkorten naar maximaal één week sinds het begin van de laatste wekelijkse rust.

Lees de volledige input van TLN op de ‘Have your say’ pagina van de Europese Commissie: Driver cards – manual entries to record periods away from the vehicle (europa.eu). Het is ook mogelijk zelf een reactie toe te voegen.