TLN: voorkom chaos bij Brexit
Als bedrijven zich niet op tijd voorbereiden op de Brexit, dreigt er chaos bij de grenzen te ontstaan, waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Met grote gevolgen voor de gehele logistieke keten. Dat scenario voorkomen is een gemeenschappelijke opgave.
Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie onderhandelen nu nog over een handelsovereenkomst. Wat daar het resultaat van wordt, weten we niet. ‘Maar we weten heel veel al wél’, vertelt Elmer de Bruin, Brexit-coördinator bij TLN. ‘Deal of geen deal, Brexit is een feit en daar ontkom je straks niet aan. Er is al veel duidelijk over waar je straks aan moet voldoen en welke voorbereidingen je nú al kan treffen.’
Zwakke schakel
Toch hebben veel ondernemers dat nog niet gedaan. Uit navraag onder logistieke partners blijkt dat 20% nog niet is voorbereid. Dat beeld herkent Eric Postulart van Ewals Cargo Care en vicevoorzitter van de TLN-deelmarkt Ferrytransport. ‘Voor klanten is het vaak niet volledig duidelijk wat de impact van de Brexit is op hun totale supply chain. Daardoor stellen ze niet altijd de juiste vragen aan hun leveranciers. Ook bij de Brexit zal het principe van de zwakste schakel in de keten gelden. Of het nou een klant van ons, een leverancier of een logistieke dienstverlener is, die zwakke schakel zien we in veel supply chains terug.
Chaos
Die nalatigheid kan grote gevolgen hebben voor de logistieke keten. Zonder aanmelding bij Portbase of ENS kom je straks simpelweg de boot niet op, benadrukt Postulart. ‘Als al die vrachtwagens straks stil komen te staan in de havens ontkom je niet aan een enorme chaos’, waarschuwt hij. ‘Het gaat niet enkel om de export en import, maar ook om douaneformaliteiten tijdens het transport, zoals de ENS-declaratie, het ferrymanifest, of T-1 documenten. Daarnaast zullen ook de langere looptijd, de lagere omloopsnelheid van de transportcapaciteit en extra wachttijden voor chauffeurs de transportkosten onder druk zetten. We lopen dan allemaal vertraging op. Want die chaos heeft niet alleen effect op de ferryvervoerders of de importeurs, maar leidt uiteindelijk tot de stilstand van de gehele supply chain’.
Gemeenschappelijke opgave
Dat voorkomen is dan ook een gemeenschappelijke opgave. ‘We moeten als logistieke sector zelf de verantwoordelijkheid nemen. Want de Brexit raakt ons allemaal,’ aldus Elmer de Bruin. Eric Postulart voegt daar aan toe: ‘Of je nou importeur, exporteur, vervoerder, douane expediteur of verlader bent: ga met elkaar in gesprek, audit elkaar en verstevig je supply chain. Denk vooral niet “die zal wel voorbereid zijn”, want in veel gevallen is dat dus niet zo.’
Bereid je voor
Is jouw onderneming al klaar voor de Brexit? En wat betekent de Brexit voor jou als vervoerder? Op GetReadyForBrexit vind je een checklist met alle stappen die jij nu al kan nemen, zodat je op 1 januari voorbereid bent.