TLN-voorzitter: maatwerk nodig in tweede steunpakket
In het tweede steunpakket van het kabinet is meer maatwerk nodig. In het huidige regelingen wordt er geen rekening gehouden met bedrijfsspecifieke kenmerken, zoals seizoenswerk. Daardoor komen sommige bedrijven niet in aanmerking voor de NOW-regeling, terwijl ze wél veel omzetverlies leiden. Daar moet verandering in komen, benadrukt TLN-voorzitter Elisabeth Post.
Sommige transportondernemers die aanspraak willen doen op overheidssteun vallen nu nog buiten de boot. Bij de aanvraag van de NOW-regeling wordt er bijvoorbeeld geen rekening gehouden met seizoenswerk of bedrijven die nu meer omzet boeken, vanwege een overname in 2020. TLN-voorzitter Elisabeth Post sprak daar gister over in het NPO Radio 1 programma Haagse Lobby: “Er zat weinig verfijning in. Dat betekent dat er bedrijven tussen zaten die er bikkelhard behoefte aan hadden, maar die er geen gebruik van konden maken.”
Maatwerk
Die bedrijven moeten straks ook aanspraak kunnen maken op overheidssteun. Het kabinet moet daarom rekening houden met bedrijfsspecifieke kenmerken. “Laten we in het nieuwe steunpakket alsjeblieft heel goed kijken naar maatwerk, maatwerk, maatwerk”, onderstreepte Post in de uitzending, “want dat is echt nodig.”
Tweede steunpakket
De huidige steunmaatregelen zoals de NOW-regeling, zijn geldig tot het einde van de maand. Het kabinet beslist nu over de inhoud van het tweede steunpakket. Dat pakket wordt waarschijnlijk volgende week gepresenteerd.