Trappend door Rotterdam
In een stad als Rotterdam vinden verschillende goederenbewegingen plaats. Schepen richting de haven, vrachtauto’s, bestelauto’s en cargobikes door de stad. Cycloon Post & Fietskoeriers zet vrachtfietsen in om kleinere pakketten efficiënt en duurzaam te bezorgen. Waar moet je op letten als fietskoerier en wat gebeurt er onderweg? Ik fiets deze middag mee met fietskoerier Jelle.
Cycloon Post & Fietskoeriers heeft inmiddels 35 vestigingen – ook wel hubs genoemd – door heel het land. Voor bezorglocaties die buiten het fietsnetwerk van een vestiging liggen, schakelt Cycloon een van de partners in om het pakket te bezorgen. Wanneer ik de Rotterdamse vestiging binnenloop staat fietskoerier Jelle op mij te wachten. We gaan deze middag samen een postronde van 15 km fietsen door Rotterdam. Tijdens de postronde worden zendingen opgehaald uit de stad.
Fietskoeriers kunnen bij deze hub de keuze maken tussen een elektrische en een niet-elektrisch aangedreven cargobike. Ook zijn er verschillende soorten aanhangers. De fietskoerier krijgt een vrachtfiets (met aanhanger) toegewezen door de planner.
15.00 uur – Klaarmaken voor vertrek
Voordat we op de fiets stappen, controleert Jelle de bandenspanning. ‘Elke fiets krijgt drie keer per week onderhoud door Cycloon. Daarnaast neem ik altijd een reparatiesetje, een lamp, een slot en een werktelefoon mee. Via een applicatie op onze telefoon kunnen we aangeven of we het pakket bezorgd hebben. Daarnaast gebruiken we de telefoon ook als navigatie’, zegt Jelle.
Het verbaast me hoe wendbaar Jelle met zijn cargobike in de drukke stad is. Waar moet je op letten? Jelle: ‘Met je cargobike ben je breder en daarom moet je in het verkeer extra goed opletten. Het is belangrijk om oogcontact te maken met andere weggebruikers. Daarnaast hanteert Cycloon een paar basisregels. We mogen tijdens het fietsen geen oortjes in en we mogen geen zonnebril op hebben. En het is natuurlijk belangrijk dat je de klanten vriendelijk te woord staat.’
15.29 uur – Spoedpakket ophalen op de Meent
We fietsen met windkracht vier door de drukke binnenstad om een spoedpakket op te halen. Dit pakketje brengen we later op de route gelijk weg. Er zijn vijf vaste postroutes met ieder een eigen naam en een vaste ronde om te fietsen. Onze route leidt ons naar Rotterdam-West.
In Rotterdam staan op meerdere strategische locaties pakketkluizen. Zo ook in de garage van het Erasmus Medisch Centrum. We fietsen de parkeergarage binnen. Ook bij de pakketkluis verderop liggen pakketten op ons te wachten.
15.54 uur – Pakketkluizen legen
We openen de pakketkluis en halen hier meerdere pakketten uit die met ons meegaan naar de hub. De opgehaalde pakketten worden meestal de volgende dag bezorgd. Maar Cycloon bezorgt ook steeds vaker op dezelfde dag. Bijvoorbeeld als een winkel een pakket meestuurt dat in dezelfde stad moet worden bezorgd.
Sommige adressen zitten verstopt in een van de vele hoogbouwflats die Rotterdam kenmerken. Jelle bekijkt op zijn telefoon waar het adres is. Het bezorgadres van het spoedpakketje bevindt zich op de zesde verdieping van een groot gebouw.
16.30 uur – Spoedpakket wegbrengen
Om de lading beneden veilig achter te laten, draaien we de ladingbak van de fiets op slot. We nemen de lift naar de zesde etage en maken het architectenbureau blij met onze snelle komst.
16.51 uur – Laatste pakketjes ophalen
We halen de laatste pakketten op bij een lokale boekhandel. Bij terugkomst in de hub leggen we alle opgehaalde pakketjes op de sorteerband. Jelle gaat zich opmaken voor de avondronde om pakketten van webshops bij consumenten te bezorgen. Ik keer met een voldaan gevoel huiswaarts. Het was een interessante middag waarin ik heb gezien hoe fietskoeriers in een drukke stad op een efficiënte en duurzame wijze te werk gaan.
TLN is met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in contact over de voorgenomen regelgeving voor onder andere vrachtfietsen, het zogeheten Kader LEVs. Het op de juiste manier kunnen inzetten van vrachtfietsen in binnensteden is belangrijk vanwege de verduurzamingsopgave voor de logistieke sector. Een passende voertuiglengte, rijvaardigheidstraining en het toestaan van aanhangers achter de zwaardere vrachtfietsen zijn hiervoor van belang.
Dit verhaal is eerder gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Jennifer Visser