‘Truckers staan niet voor de lol op de vluchtstrook’
Met de groei van het internationale goederenvervoer wordt het vinden van een geschikte plek om te parkeren voor vrachtwagenchauffeurs steeds lastiger. Soms voelen ze zich zelfs genoodzaakt hun vrachtwagen op de vluchtstrook te plaatsen, zo schrijft BN De stem. TLN vertelt in het artikel over de lobby die de organisatie al jaren voert voor meer truckparkeerplaatsen.
De krant interviewde meerdere chauffeurs die vertellen waarom het soms enorm lastig is om een parkeerplaats te vinden. ‘Truckers staan niet voor de lol op de vluchtstrook,’ zegt een van hen.
De krant wijst er op dat het tekort aan parkeerplaatsen al jarenlang bestaat. In een rapport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van 2023 staat dat het gaat om 4400 plekken. In Brabant, Limburg en Gelderland bestaan de grootste tekorten.
Hierdoor moeten chauffeurs nu lang zoeken naar een plek om te kunnen rusten of te overnachten en komen ze in de knel met de verplichte rij- en rusttijden. Bovendien kunnen wild geparkeerde vrachtauto’s gevaarlijke situaties opleveren. Als ze doorrijden tot ze wel een lege plaats vinden, riskeren ze een forse boete voor het overschrijden van de rij- en rusttijdenwet. Recent klaagden hulpdiensten in de krant omdat ze vaak trucks van de vluchtstrook moeten halen.
TLN lobbyt al jaren voor meer plekken. ,,We zien dat chauffeurs er regelmatig voor kiezen om hun verplichte rust te nemen op de vluchtstrook, wanneer ze aan het eind van hun rijtijd zitten en alle plaatsen op de verzorgingsplaatsen of truckparkings vol zijn”, zegt Paul Poppink teamcoördinator sector en beleid bij TLN.
,,Natuurlijk is het niet goed dat dit gebeurt. Het is begrijpelijk dat politie en Rijkswaterstaat hierop ingrijpen. Van de andere kant, chauffeurs moeten een lastige afweging maken. Als ze doorrijden tot ze wel een lege plaats vinden, riskeren ze een forse boete voor het overschrijden van de rij- en rusttijdenwet, die tot honderden euro’s kan oplopen. Het parkeren op een verboden plek levert ‘alleen’ een parkeerboete op, die lager is.”
TLN heeft met Rijkswaterstaat, het ministerie en enkele provincies, waaronder Brabant, een samenwerkingsverband waarmee wordt geprobeerd nieuwe truckparkings van de grond te krijgen. ,,Alleen gaat de ontwikkeling daarvan langzamer dan we graag zouden willen. Gemeentes willen niet altijd meewerken”, zegt Poppink van TLN, die overigens aangeeft dat de situatie in Nederland vergelijkbaar is met die in andere Europese landen.