Truckstop Venlo: Warme douche voor chauffeurs
Eigenlijk is het al jaren helder. Het tekort goede truckparkings moet dringend worden aangepakt. Het door Secure NL geregisseerde project Truckstop Venlo is een voorbeeld van een hoogwaardige oplossing. Maar dit type truckstops wordt niet grootschalig uitgerold, denkt Wim Bens, projectleider bij Secure NL. ‘Over twintig jaar komt het woord ‘parkeren’ niet meer voor in het woordenboek van een chauffeur.’
Voordat Bens de zegeningen van prettig en veilig parkeren in Venlo prijst, kijkt hij door een visionaire bril naar de toekomst van parkeren. ‘Ontwikkelingen gaan razendsnel en over ruwweg vijftien jaar staan vrachtauto’s nooit stil. Die worden intelligent en rijden straks autonoom terwijl de chauffeur uitrust.’ Daarbij komt dat het aanleggen van grootschalige truckstops ook maatschappelijke kosten kent, waarschuwt Bens. ‘Leg je een truckparkeerplaats aan de A67 aan, dan moet je tien hectaren aan natuurgebied de Brabantse Kempen onttrekken, die asfalteren, inrichten met hekken, camera’s enzovoort. Dat is een hele dure grap. Het vraagt soms veertig jaar looptijd om dergelijke investeringen terug te verdienen. Het is zeer lastig om een truckstop financieel rendabel te krijgen en er een sluitende business case van te maken. Misschien moeten we bestaande bedrijventerreinen duaal benutten.’
Real time inzicht
Dat neemt niet weg dat Bens blij is dat het multi-stakeholderproject in Venlo zo goed slaagde. Mede dankzij subsidie vanuit Brussel en ruimhartige medewerking van Venlo en Limburg die ook financieel bijdroegen, ziet deze business case er wél gezond uit. Het project is volledig uit de verf gekomen. ‘Hiermee bieden we chauffeurs die dag en nacht klaarstaan om de economie te bevoorraden, fatsoenlijke leefomstandigheden die ze verdienen. Of het nu gaat om douches, een wasmachine om je kleren te wassen, recreatieve mogelijkheden of het restaurant. Deze truckstop is van alle gemakken voorzien.’ De hoop en verwachting is dat er op strategische locaties in Nederland nog negen truckstops naar Venlo’s model komen.
Ook digitaal blijkt Truckstop Venlo een project met meerwaarde te zijn. Bens: ‘Wij hebben met Brusselse subsidie een online platform ontwikkeld. Bij NDW is namens Rijkswaterstaat een enorme realtime database opgetuigd. Daarin kun je op elk moment zien hoeveel en wat voor parkeerplaatsen er vrij zijn. Die database is bovendien aangesloten op boordcomputers, transportmanagementsystemen en allerlei apps, zoals Flitsmeister.’
‘Daardoor kunnen de chauffeur en het transportbedrijf precies zien of binnen de nog beschikbare rijtijd en het betreffende voertuig nog een parkeerplek vrij is. We willen ernaartoe dat via het systeem ook kan worden gereserveerd en betaald. Daarbij kan TLN wellicht nog een duwtje in de goede richting geven.’
Hier eten? Geld terug!
Bertus Steert, een doorgewinterde charter bulkchauffeur voor Burko Zeewolde, rijdt al zo’n 35 jaar in binnen- en buitenland. Vooral de ruimte voor ondernemerschap in zijn werk geeft hem dagelijks energie om de weg op te gaan. Het was ook vanuit die ondernemende geest dat hij onlangs besloot om door te rijden naar Venlo om van de gloednieuwe truckstop gebruik te maken.
‘Gloednieuw is niet overdreven, ik sprak de restauranthouder en hij bleek pas 36 uur open te zijn!’ Venlo is een paradepaardje onder de Nederlandse truckparkeervoorzieningen, vindt Steert. ‘Met 350 parkeerplaatsen is er ruim voldoende plek. Je kunt er goed eten en er zijn onder meer douchefaciliteiten beschikbaar. Bij binnenkomst betaalde ik 15 euro toegang, maar ik kreeg dat bedrag terug omdat ik in het restaurant ging eten. Die teruggave vind ik een uitstekend initiatief.’
Voortouw voor TLN
Ondanks de positieve ervaring in Limburg, maakt Steert zich zorgen over het gebrek aan kwaliteitsvolle truckstops en de sluiting van truckerscafés. Bovendien worden er veel nieuwe parkeerplaatsen aangelegd zonder goede voorzieningen, ziet Steert.
‘Deventer is daar een voorbeeld van. Naast parkeerplekken heb je er een wc’tje en wastafel. Dat is alles! Juist omdat truckers allerlei parkeerbeperkingen worden opgelegd, is het cruciaal om goede voorzieningen in stand te houden. TLN vertegenwoordigt ons uitstekend op verschillende gebieden. Als het hierom gaat mogen ze wat mij betreft ook het voortouw nemen. Comfortabele en veilige parkeergelegenheid voor truckers moet de volle aandacht hebben en houden.’
Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Baart Koster Beeld: iStock