Van keukentafel tot eigen lijndiensten
Wat krijg je als je twee broers aan de keukentafel van hun ouderlijk huis zet? Een groupage transportbedrijf! Oké, zo ging het niet helemaal, maar die keukentafel was wel de plek waar John Opstal in 2016 samen met zijn broers en vader de eerste zaadjes plantte voor een eigen bedrijf. Inmiddels heeft Opstal Transporten eigen lijndiensten naar onder meer de internationale groothandelsmarkt van Rungis in Frankrijk.
‘Toen het plan ontstond om voor onszelf te beginnen, zat ik net midden in een sollicitatieprocedure’, vertelt Opstal. Hij wilde de sollicitatie afkappen, maar de werkgever bood aan om toch als planner te starten. ‘Ik kon mijn auto dan bij hen neerzetten, onder het mom van ‘dan heb je gelijk werk voor die auto’. Eind 2016 werd de eerste vrachtwagen aangeschaft, begin 2017 de tweede.’ Al vrij snel kwam er meer vraag naar transport. Er kwam een derde auto, een nieuwe chauffeur en vervolgens een grote opdrachtgever die twee dagen vast werk aanbood. ‘Toen ben ik me volledig gaan richten op Opstal Transporten.’
Eigen lijndienst
Opstal speelde al langer met het idee ‘Rungis Road Express’, een lijndienst naar Frankrijk. ‘Ik verzorgde in loondienst de planning voor routes naar Frankrijk. Het werken met die chauffeurs voelde als een warm bad. Ik leerde ontzettend veel van hen. Dat liet me niet meer los. Een eigen lijndienst naar Frankrijk voelde als een logische stap.’ In 2018 ontstond ruimte in de markt. Opstal en zijn broers hebben die gepakt. Nu rijdt Rungis Road Express dagelijks een eigen lijndienst met 13 vrachtwagens van en naar Frankrijk.
Vol verbazing
Opstal floreert op drukke en chaotische dagen. Hij geniet van de momenten waarop hij, door inventief te puzzelen, logistieke knelpunten weet op te lossen. ‘Dat gevoel wanneer aan het eind van zo’n hectische dag de vrachtwagens volgeladen het terrein verlaten en een aanvankelijk sceptische chauffeur me later vol verbazing opbelt om te bevestigen dat de planning geslaagd is… is onbeschrijfelijk.’
Opstal benadrukt het belang van betrokkenheid en kennisdeling binnen het bedrijf. Hij gelooft in het informeren van zijn team over het waarom achter beslissingen. ‘Het helpt als ik uitleg waarom een bepaalde rit belangrijk is of waarom we ervoor moeten zorgen dat alles perfect op temperatuur is. Ik heb vaak meer overzicht, soms ook meer kennis, en die deel ik graag met mijn rijders. We zijn in principe echte groente- en fruitrijders. Als er ineens een halve auto gevuld wordt met bloemen, vindt niet iedereen dat even leuk. Ze snappen het belang van zo’n rit als ik uitleg dat we anders die week verlies draaien.’
Verduurzamingsplannen
Verduurzamen staat bij het jonge bedrijf hoog in het vaandel. ‘Mijn ideeën botsen soms met die van mijn vader’, grapt Opstal. ‘Voor elk duurzaam idee heeft hij vaak tien tegenargumenten. Maar wij kijken anders naar de toekomst dan iemand die 25 jaar ouder is.’
Sinds kort gebruikt het bedrijf HVO 100 voor het aandrijven van enkele koelmachines. Een CO2-reductie van 90 procent. ‘De volgende stap is kijken welk belang je klanten hebben bij onze verduurzamingsplannen. We werken voor grotere partijen die straks te maken krijgen met de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive, red.), wat betekent dat ze gedetailleerd moeten rapporteren over hun CO2-uitstoot. Op basis van al deze factoren maken we nu al plannen voor de toekomst. Daarnaast hoop ik dat we blijven groeien, maar het moet wel rendabel en leuk blijven. Het maakt me niet uit of we met tien of vijftig auto’s rijden, als we maar met elkaar kunnen barbecueën en een biertje drinken. Het liefst natuurlijk aan de keukentafel.’
Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Auteur: Femke Radder
Beeld: Opstal Transporten