Update verplichte update transitietachograaf Smart tacho 2 geschrapt in voorstel Europese Commissie
Na een succesvolle lobby van TLN tegen de verplichte update van de aankomende Smart tacho 2, heeft de Europese Commissie haar voorstel voor de transitietachograaf aangepast. De verplichting om te updaten is eruit gehaald. Wel houdt de Europese Commissie de mogelijkheid open om dit punt alsnog in de toekomst te verplichten.
Het voornemen van de Europese Commissie was om de nieuwe Smart tacho 2 een verplichte update te geven. Eerder meldden wij al dat de nieuwe tachograaf een transitietachograaf wordt, omdat één onderdeel, de OSNMA-authenticatie, niet op tijd klaar zal zijn voor de introductie van de Smart tacho 2 in augustus 2023.
Het bezwaar van TLN zat met name in de onverwachte extra hoge kosten. Dit weegt niet op tegen het extra voordeel van de update. TLN schat deze kosten in op circa 10,5 miljoen euro, alleen al voor Nederland. Dat is onverteerbaar, nu ondernemers ook al geconfronteerd worden met de hoge kosten van de verplichte retrofit (het vervangen van alle tachografen op internationaal rijdende voertuigen voor een Smart tacho 2) binnen enkele jaren.
De update was in het eerdere voorstel van de Europese Commissie verplicht zodra het zogenaamde OSNMA-signaal gereed is. Dit signaal geeft extra zekerheid over de juistheid van het Galileo-satelliet signaal. Nu deze later klaar zal zijn dan voorzien en het ook nog niet duidelijk is wanneer het klaar is voor gebruik, zal de Smart tacho 2 in eerste instantie geïntroduceerd worden zonder deze extra authenticatie. Voor het gebruik en de functies van de Smart tacho 2 maakt dit overigens geen verschil. In dit eerdere bericht van TLN lees je hier meer over.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de sector gesteund in haar bezwaren en zelf ook de nodige kritische vragen gesteld over de voorstellen van de Europese Commissie. Over de nieuwe implementatieverordening wordt nog op 17 april aanstaande gestemd in de Road Transport Committee. Dan pas weten we of de nieuwe voorstellen worden geaccepteerd door de lidstaten. De Smart tacho 2 transitietachograaf zal vanaf 21 augustus 2023 verplicht zijn in nieuw geregistreerde voertuigen.
Update
Inmiddels heeft de stemming plaatsgevonden en is het nieuwe voorstel van de Europese Commissie aangenomen. Dat betekent dat wij per 21 augustus a.s. te maken krijgen met een transitietachograaf in nieuwe voertuigen en dat de verplichte update van de baan is. Mocht de Europese Commissie in de toekomst argumenten zien om het alsnog te willen verplichten, zal dit opnieuw aan de lidstaten moeten worden voorgelegd.