Verzoek om overgangsperiode Brexit te verlengen
Gezien de stroeve onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Europese Unie (EU) over de toekomstige (handels)relatie, heeft TLN samen met zes andere ondernemersorganisaties in Europa voorgesteld de huidige overgangsperiode, die vooralsnog eindigt op 31 december 2020, te verlengen.
Samen met FNTR (Frankrijk), BGL (Duitsland), NLA (Nordics), FEBETRA (België), ZMPD (Polen) en FinMobility (Finland) heeft TLN zijn zorgen geuit aan het adres van de onderhandelingsdelegatie. De transport- en logistieke sector heeft allereerst duidelijkheid en vervolgens tijd nodig om zich gedegen voor te kunnen bereiden op de nieuwe (handels)relatie tussen het VK en de EU. De moeizame dialoog tussen het VK en de EU doet echter vrezen dat die gewenste duidelijkheid er niet snel komt, waardoor een ‘no deal’ een steeds reëler scenario wordt.
Negatieve impact
Zo’n ‘no deal’, het resultaat als de VK en EU er definitief niet uitkomen met elkaar, willen de zeven ondernemersorganisaties koste wat het kost voorkomen, vanwege de verwachte negatieve impact van dit resultaat op de sector. Corona, in combinatie met een mogelijke recessie, zet al een enorme druk op transport- en logistieke bedrijven. Een ‘no deal’ zou deze druk alleen maar doen laten toenemen. Onwenselijk, aldus de ondernemersorganisaties.
Vierde ronde
Het verzoek om de overgangsperiode te verlengen, valt net voor de belangrijke vierde ronde van de onderhandelingen tussen het VK en de EU. Inzet van de zeven ondernemersorganisaties is een verlenging van minimaal 1 maar liefst 2 jaar, om zo voldoende tijd te creëren voor een degelijk (handels)akkoord én een gedegen voorbereiding vanuit de sector.