Vijf ritten terugbrengen naar één
Het is december. Feestmaand, ook voor de pakketbezorgers. De logistieke sector staat voor de uitdaging om mee te veranderen in een dynamische wereld. Innovatieve start-ups werken hard aan oplossingen voor problemen en aan verbeteringen van logistieke processen. TLN sprak twee vernieuwende jonge ondernemers die zich op de pakketbezorging hebben gestort.
Bas Kuntz, medeoprichter en CEO van Izipack, stoorde zich al jaren aan de stroom bestelbusjes die dagelijks door woonstraten rijden. Hij vond een oplossing. ‘De Nederlandse markt groeit naar de verwerking van 1 miljard pakketjes per jaar, alleen al in de particuliere consumentenmarkt. Bij een dergelijke pakkettenstroom rijden er tientallen busjes per dag door een gemiddelde Nederlandse straat. Dat wordt onwerkbaar’, zegt hij. Kuntz’ doelstelling is om een pakketje zo schoon mogelijk de minimale afstand te laten afleggen naar de consument. ‘Het gangbare model is het doorvoermodel. Er worden continu losse pakketjes van A naar B gereden. Als een consument er vijf bestelt, zijn dat vijf ritten. Wij brengen dat terug naar één ritje.’
Communicerende hubs
Izipack werkt daartoe met zijn Mesh Logistic Network. ‘Dit is een netwerk van regionale hubs. Een pakketje dat binnen een regio wordt verstuurd, gaat nooit die regio uit. Moet het pakketje buiten de regio worden geleverd, dan bepaalt ons systeem door onderling communicerende hubs heel slim de kortste route naar de hub in die andere regio. Plus hoe dat pakketje daar met de geringste CO2-footprint komt.’ Het model dient duurzaamheid en flexibele service doordat pakketjes op een hub kunnen overnachten. Zo kan een consument die meerdere pakketjes heeft besteld, wachten tot ze allemaal op de hub liggen. Dan bepaalt hij of zij zelf hoe ze gezamenlijk worden afgeleverd. ‘De Izipack-app houdt je op de hoogte van gearriveerde pakketjes. Die kun je vervolgens ophalen op een voor jou gunstig moment bij een PUDO, een Pick Up-Drop Off-Point. Dat is een pakketkast. Je kunt ze ook laten bezorgen door een fietskoerier.’
Volcontinue planning
Ook techbedrijf Plotwise houdt zich bezig met die laatste kilometers tot de klant. Een optimale bezorging van tienduizenden pakketten per dag vraagt om krachtige en slimme technologie. Plotwise ontwikkelde daarvoor machine learning-software. Die ondersteunt een continue planning die zich steeds aanpast aan de constante veranderende omstandigheden in de fysieke omgeving. ‘In de bezorgmarkt is het gangbaar om een planning te maken als alle bestellingen aan het eind van de dag binnen zijn. Bij ons is planning een volcontinu proces dat 24 uur per dag doorgaat’, legt CEO Michel Boerrigter uit. Die pakketten variëren sterk in omvang en gewicht. Er kan dus ook een wasmachine tussen zitten. Ieder pakket vertrekt op basis van een compleet overzicht van alle relevante omstandigheden voor kwalitatief hoogwaardige en efficiënte verzending.
Onafgebroken communicatie
Aan het welslagen van zo’n extreem complex bezorgproces ligt intensieve en constante communicatie ten grondslag. ‘Onze systemen zijn continu in gesprek met onder meer de klantsystemen. Dat lijkt op een informatieve dialoog tussen mensen. Onze en andere systemen luisteren en praten onafgebroken met elkaar. Dit garandeert dat wanneer pakketten eenmaal de weg op gaan, ze altijd op de meest efficiënte en servicevriendelijke manier van dát moment bij de eindontvanger komen.’ De snelheid waarmee de optimale planning per moment kan worden uitgerekend, is duizelingwekkend. Waar een traditionele computer uren aan het rekenen is, corrigeert de software van Plotwise de planning per milliseconde. Het is die laatste finetuning in planning die het verschil maakt, weet Boerrigter. Plotwise rolde de technologie drie jaar geleden uit. Door het zelflerend vermogen van de software wordt die bovendien alleen maar beter. ‘We zien dat wat we “onder water” slimmer maken, ook gewoon wordt ervaren bij de voordeur. Dat is belangrijk, want niets is ons meer waard dan een tevreden klant.’
Dit artikel is eerder verschenen in HUB #9. Het is geschreven door Baart Koster (freelance tekstschrijver) en bewerkt door Hans van den Berg (senior communicatieadviseur bij TLN).