Voorzitter TLN: ‘Zeg vaker ‘nee’ tegen opdrachtgevers’
Transportondernemers moeten vaker ‘nee’ zeggen tegen opdrachtgevers als zij worden uitgedaagd een opdracht aan te nemen voor een prijs waarvoor je het eigenlijk niet kunt doen.
Dat zei Elisabeth Post, voorzitter van TLN, vandaag in Cuijk tijdens TLN Live, het grote congres voor de wereld van logistiek en transport. Post zei te begrijpen dat dit voor ondernemers niet altijd gemakkelijk is. ‘De omzet lonkt. Je laat een kans niet graag voorbij gaan. Maar dit is geen kans maar een bedreiging.’ Zij riep de leden van haar vereniging op zelfverzekerd en zelfbewust te zijn.
‘Het loont om nee te zeggen’
Het is in het belang van individuele bedrijven en de bedrijfstak om de verleiding te weerstaan om dingen te doen die niet deugen. ‘En onder een reële kostprijs werken, deugt niet. Het loont om nee te zeggen’, aldus Post. Ze is ervan overtuigd dat opdrachtgevers ook belang hechten aan betrouwbaarheid en kwaliteit en daarvoor zullen kiezen. Bij een te lage prijs staan die onder druk, waardoor continuïteit in gevaar komt.
‘Natuurlijk word je uitgedaagd’, hield zij de ondernemers voor. ‘Ook de marges van de opdrachtgevers staan onder druk. Als ze dat kunnen afwentelen, zullen ze het niet laten. En laten we eerlijk zijn: in hun positie zou je als ondernemer hetzelfde doen. Maar neem niet de problemen van een ander over. Wat niet op een realistische manier kan, moet je ook niet willen doen.’