Vrachtwagenheffing cruciaal voor verduurzaming wegvervoer
De overheid moet erop toezien dat de transportsector zo snel mogelijk de terugsluis van de vrachtwagenheffing kan gebruiken om te verduurzamen, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post vandaag in de NRC.
In het artikel onderstreept Post dat geen enkele ondernemer zit te wachten op een lastenverzwaring, maar dat de terugsluis van de inkomsten van de heffing cruciaal is voor de verduurzaming van het goederenvervoer. Het uitstel van de invoering van de vrachtwachtwagenheffing is dan ook een mokerslag voor het behalen van de klimaatdoelstellingen, berichtte TLN al eerder.
Duidelijke afspraken
Elisabeth Post: “Wij willen meewerken aan het verduurzamen van het goederenvervoer, maar dat kunnen we simpelweg niet alleen. Om de klimaatdoelstellingen te halen, hebben samen met het kabinet duidelijke afspraken gemaakt over de invoering van de vrachtwagenheffing en de terugsluis van de opbrengsten. De uitdagingen waar we gezamenlijk voor staan, zijn groot. En als we die willen halen is duidelijkheid nodig. Duidelijkheid voor de sector, maar bovenal voor ondernemers.”
Geen subsidie
Die duidelijkheid ontbreekt echter volledig. En daarmee remt het kabinet transportondernemers af die willen verduurzamen, onderstreept Jörgen Groeneveld-Janssen van ddstrucking. Elektrische vrachtwagens zijn nu nog drie tot vier keer zo duur zijn als een dieseltruck en subsidie ontbreekt. “Nu het kabinet de vrachtwagenheffing weer heeft uitgesteld schuift men de verduurzaming van het wegvervoer op de lange baan”, aldus Groeneveld-Janssen.
5000 elektrische trucks
Op dit moment rijden er slechts 160 trucks met een emissievrije aandrijving in Nederland. Om steden vanaf 2025 emissievrij te bevoorraden zijn zeker 5000 elektrische vrachtwagens nodig. Met de opbrengsten van de vrachtwagenheffing zouden transportondernemers door middel van subsidie de aanschaf van een elektrische vrachtwagen gedeeltelijk kunnen financieren. Nu minister Cora van Nieuwenhuizen de invoering met minstens drie jaar uit heeft gesteld, loopt de transportsector zeker 750 miljoen euro mis, berekende TLN eerder. In een brief aan aan informateur Mariëtte Hamer roept TLN een nieuw te vormen kabinet daarom op om de vrachtwagenheffing en de terugsluis van de opbrengsten naar de sector per 2024 te garanderen.