‘We zijn niet die grote vis die binnenkomt en de boel meteen ophapt’
Het klinkt best gek als iemand 2020 een mooi jaar noemt. Maar niet als je met Toine van Gils van Vos Logistics praat over de resultaten van deze logistiek dienstverlener die actief is in heel Europa. TLN-innovatiemanager Juliette van Neerijnen sprak met deze bevlogen managing director van de Solutions-divisie* over digitale ontwikkelingen, corona en over de overname van SNEL Shared Logistics uit Woerden. ‘Je moet zo’n proces de tijd geven.’
Wat heeft corona betekend voor jullie bedrijf?
Toine van Gils (TvG): ‘We zitten met Vos Logisitics sterk in de healthcare, de bouwmark- en tuincentra-artikelen. Ja, daar moet je een beetje geluk mee hebben, zo in deze coronatijd. Het zorgde soms voor extreme drukte, bijvoorbeeld om de orders voor de verven van AkzoNobel er allemaal op tijd uit te krijgen. Daar hebben we nachtdiensten voor moeten draaien. De E-commerce draaide bij ons al op volle toeren. Ik ben blij dat we die richting waren ingeslagen. Al met al hebben we vorig jaar een mooi jaar gehad.’
Jullie zijn al ver gedigitaliseerd. Wat verwacht je in de toekomst van digitalisering en data-analyse?
TvG: ‘In onze markt gaan de ontwikkelingen rap. E-commerce, E-fulfilment en digitalisering gaan heel snel, zeker nu met de coronacrisis. Er zijn veel nieuwe toetreders tot de markt. Hun voordeel is dat ze geen ballast meenemen waardoor ze snel kunnen schakelen. Wij willen graag in de kopgroep meerijden, dan moeten we competitief zijn. Dat betekent processen verder digitaliseren. We hebben een IT-afdeling met meer dan 40 mensen wat aangeeft dat we investeren in IT-oplossingen.’
Bijvoorbeeld?
TvG: ‘Het papierwerk is er bij ons grotendeels uit. De chauffeurs werken met de digitale vrachtbrief. Voor orderinvoer voor onze grote klanten hebben wij EDI-verbindingen. Daar komt geen mens meer aan te pas. Voor kleine(re) klanten die niet over de kennis of de systemen beschikken, hebben we een portal waar ze zelf de orders kunnen invoeren. Die komen in ons transportmanagementsysteem. Wij willen geen mailverkeer meer hebben. Door de E-commerce doen wij steeds meer thuisbezorging. Consumenten willen weten wanneer hun producten worden bezorgd. Met dit soort functionaliteiten hebben wij grote stappen gezet. Je ziet dat veel van onze bestaande klanten steeds meer met E-commerce gaan doen. Daarvoor moet je in je warehouse moderne systemen hebben.’
Jullie hebben begin vorig jaar SNEL Shared Logistics overgenomen. Hoe integreer je de systemen?
TvG: ‘SNEL is een groot bedrijf. Met een opslagcapaciteit van 65.000 vierkante meter in Woerden, meer dan 250 vrachtwagens en actief in fijnmazige Benelux-distributie zijn ze echt aanvullend op wat wij bij Vos Logistics doen. We hebben meteen gezegd dat we in 2020 de systemen niet gingen wijzigen. We hebben de tijd genomen om elkaar goed te leren kennen en we hebben onze krachten gebundeld op gebied van business development. We hebben vorig jaar onder meer Blokker, Gardena, TP Link en Miniso binnengehaald. Voor 2021 staat de IT-transitie op het programma.’
En wat houdt dat programma in?
TvG: ‘Dat we aan het eind van het jaar met hetzelfde transportmanagementsysteem, met dezelfde planningssoftware, boordcomputers en warehousesystemen werken. De uitdaging zit in de menselijke kant. SNEL-medewerkers zijn jaren gewend om met andere systemen te werken. Omdat we het rustig hebben voorbereid, vindt iedereen het zinnig en leuk om er dit jaar mee aan de slag te gaan. En let wel, Vos Logistics is een leuke club vriendelijke mensen met veel kennis en ervaring. We zijn niet die grote vis die binnenkomt en de boel meteen ophapt. We zijn een platte organisatie met korte lijnen. We willen de dingen echt samen doen. En wie is er nu tegen om je commerciële slagkracht te vergroten? We groeien sterk in de homedelivery. Dat doen we vanuit een warehouse inclusief crossdock platform in Oss en Woerden. Dat kan alleen maar goed gaan wanneer je dat met een centrale planning en met een centraal systeem doet. Daaroverheen hebben we dan een laag met business intelligence tools die alle informatie uit de systemen haalt. Die gebruiken we enerzijds voor interne rapportages, kpi’s en optimalisatie van het proces en anderzijds voor informatie richting klanten.’
Kun je een voorbeeld geven hoe die integratie verloopt?
TvG: ‘In het crossdock in Woerden zijn we ‘scanning’ aan het invoeren. Elke pallet die erin komt en eruit gaat, wordt straks gescand. Daarmee verhogen we de efficiency van het crossdock maar ook de afleverperformance aan onze klanten. Medewerkers moeten op een andere manier gaan werken. De komende maand zetten wij de systemen daar neer zodat de medewerkers er kennis mee kunnen maken. We trekken de tijd uit om mensen de transitie te kunnen laten maken. De gehele IT-transitie moet 1 november live zijn. Dat lijkt lang maar is ook wel weer ambitieus, hoor, want er moet veel gebeuren.’
Wat is de invloed van digitalisering en datagebruik op je rendement?
TvG: ‘Kijk, binnen onze magazijnen zijn wij bezig met innovaties zoals robots, cobots en drones. Dat zijn digitaliseringsoplossingen waar je een businesscase voor maakt. We investeren erin, rekenen het eerst door en dan zit er een return on investment in en verdien je er op een gegeven moment natuurlijk geld mee. Dat geldt eigenlijk met alle digitaliseringsoplossingen. Ze leveren uiteindelijk besparingen op.’
Waar staat Vos Logistics over 3 tot 5 jaar?
TvG: ‘Wij zijn nu bezig om onze strategie te herijken. Vos Logistics wil steeds meer groeien naar een groot bedrijf in de Benelux. Naast autonome groei houden wij ook de mogelijkheid van nieuwe overnames open. Over drie tot vijf jaar hebben wij nieuwe stappen gemaakt, ook op gebied van digitalisering. Het staat hoog op de agenda en daar zal het komende jaren ook blijven staan.’
* Toine van Gils is Managing Director van de Solutions divisie (Warehousing & E-fulfilment, Benelux Distributie en Freight Management)
Meer verhalen over digitalisering van TLN-leden lezen? Kijk hier en volg ons bij de Week van de digitalisering, van 12 tot 16 april.