Wereldhandel stokt door tekort aan containers en schepen

Een tekort aan schepen en lege containers leidt tot wekenlange vertragingen in de wereldhandel, met lege schappen tot gevolg. Expediteurs roepen de rederijen op om snel de capaciteit te verhogen.

Viewpoint from the sky where containers are arranged.

Er zijn simpelweg te weinig lege containers én te weinig schepen in de vaart om aan de huidige vraag te voldoen’, aldus Ad Schoenmakers. voorzitter van de stuurgroep zeehavenlogistiek bij Fenex en directeur van expediteursbedrijf Ritra Cargo Holland BV. ‘Producten staan wekenlang stil in Azië. Alleen al in een overslaghaven in Colombo, Sri Lanka staan 50.000 containers klaar om verscheept te worden, maar er zijn geen schepen om ze te vervoeren.’

Vertraging
Toen eerder dit jaar de export uit Azië door de coronacrisis drastisch afnam, haalden rederijen veel schepen uit de vaart en schrapten ze afvaarten. Hoewel de wereldhandel weer opleeft, is er nog onvoldoende capaciteit. ‘Als ik een container uit Shanghai naar Rotterdam wil verschepen had ik voorheen binnen vier dagen een plek op een schip. Nu duurt dat zeker drie weken. Die vertraging ontwricht de hele logistieke keten, want importeurs ontvangen hun spullen niet op tijd en uiteindelijk staat de consument voor een leeg schap,’ aldus Schoenmakers.

Prijsstijging
‘Qua volume zitten we bijna weer op het niveau van 2019, terwijl de capaciteit van de rederijen onaangepast lijkt’, vertelt Fenex-voorzitter Roderick de la Houssaye. Dat heeft ook effect op de vervoerstarieven. ‘Door het tekort van afvaarten en lege containers zijn de prijzen van transport enorm gestegen. Voor de import van een container uit China betaal je nu vier tot vijf keer zoveel als vorig jaar. Dat heeft een negatieve impact op internationale handelsstromen en remt het economisch herstel af’.

Opschalen
Vanuit CLECAT, de koepelorganisatie voor Europese expediteurs, zijn verschillende initiatieven genomen om de rederijen te bewegen meer capaciteit in te zetten. Ook is het probleem aangekaart bij de Europese Commissie. ‘Maar aan de wachttijden lijkt voorlopig geen einde aan te komen’, aldus De la Houssaye. ‘Begin februari is het Chinees Nieuwjaar. De weken daarvoor zijn altijd extreem druk in de scheepvaart. Dat zal voor nog meer vertraging zorgen, met lege schappen tot gevolg. We moeten zo snel mogelijk terug naar een betrouwbare en voorspelbare dienstregeling en roepen de rederijen op om zo snel mogelijk op te schalen.’