Zero-Emissiezones: doe de Kentekencheck

De RDW heeft deze maand aan 43.000 ondernemers een brief gezonden over ‘Zero-emissiezones voor stadslogistiek’. Volgens de brief van de RDW mag een groot aantal voertuigen van deze ondernemers niet meer in de zero-emissiezones rijden. In deze brief wordt onterecht geen melding gemaakt van de geldende overgangsregeling. Hierdoor staan in het kentekenoverzicht ook kentekens die binnen de overgangsregeling vallen en daarmee tot 1 januari 2030 nog wél zijn toegestaan in de zero-emissiezones. Wil je weten of jouw voertuig in de zero-emissiezones mag rijden?

OvergangstermijnenZEzones_ill_def_TLN-zero-emissie-zones-1024×724

Op de afbeelding zijn de toetredingseisen voor vracht- en bestelauto’s in de zero-emissiezones samengevat.

De laatste twee regels van de brief van de RDW-brief leidde tot enige verwarring en onrust. Hierin staat: ‘Met een of meer van je voertuigen mag je straks niet meer in de zero-emissiezones rijden. In de bijlage kan je zien welke voertuigen dat zijn’.  In diezelfde bijlage ontbreekt echter de opmerking dat in het overzicht ook kentekens staan die binnen de overgangsregeling vallen. Deze kentekens zijn daarmee nog tot 1 januari 2030  toegestaan in de zero-emissiezones.

Wil je weten of je voertuig in de zero-emissiezones mag rijden? Doe dan de kentekencheck op www.opwegnaarzes.nl.

Let op bij het bestellen van nieuwe EuroVI-vrachtauto’s
Bij het bestellen van nieuwe EuroVI-vrachtauto’s is nog altijd sprake van langere levertijden. Voor alle nieuwe voertuigen, gekentekend vanaf 1 januari 2025 geldt dat deze zero-emissie moeten zijn in de zero-emissiezones. Het is daarom belangrijk om met je truckleverancier af te spreken dat deze de EuroVI-truck(s) vóór 1 januari 2025 op kenteken zet.

Voor meer informatie kan je contact opnemen met info@tln.nl