Zonder ballast een platform bouwen
Twee gelouterde expediteurs verkopen hun bedrijf aan een jonge snelgroeier. Die bleek in staat een platform te bouwen waar de ervaren ‘brokers’ niet in slaagden. Eigenaren van de Milestone Group, Juri Falandt en Co van Es, stapten over hun eigen schaduw heen en kozen voor de toekomst van hun bedrijf. Ze verkochten hun aandelen aan Shypple, een digitale expediteur onder leiding van de energieke oprichter Jarell Habets. TLN sprak de drie ondernemers over het hoe en waarom.
Waarom hebben jullie gekozen voor Shypple?
Falandt: ‘We hebben bij Milestone twee jaar lang gewerkt aan een digitaal boekingsplatform. We kregen het niet voor elkaar. Software aangeschaft, mensen erop gezet maar we bleven tegen problemen aanlopen. Toen kwamen we Jarell tegen. Hij heeft een platform dat wel werkt.’
Van Es vult aan: ‘Milestone Fresh is een wereldwijde expediteur van groente, fruit, planten en bloemen. Het is in deze markt heel belangrijk om informatie snel te delen met je klanten. Iedereen zit op de producten te wachten. Dagenlang waren twee medewerkers bezig bij te houden waar alle containers waren. Shypple heeft met zijn platform de mogelijkheid om dat slimmer te doen.’
Wat is het voordeel van dat platform?
Habets: ‘Wij zijn een expediteur en we hebben een digitaal platform. Het platform zorgt voor centrale communicatie, er is maar één waarheid. Iedereen ziet wat er wordt gezegd. Het bevat ook veel data: een container met een nummer, met inkooporders, met tracking eronder. Je hoeft niet meer te vragen waar die container is. Iedereen kan het zien. Je hebt geen eindeloze e-mailsstroom meer, de communicatie is veel beter gestructureerd, centraal en volledig transparant. Het zorgt voor een grote efficiencyslag voor de expediteur maar ook voor veel toegevoegde waarde voor de leverancier en de eindklant.’
Waarom is het zo complex om dat platform te bouwen?
Habets: ‘Een platform voor een intercontinentale keten bouw je voor minimaal vier verschillende partijen, namelijk de verzender, de agent in het land van herkomst, de agent in het land van bestemming en de klant. Ze hebben allemaal een verschillende rol in het proces. Ze zitten in verschillende landen en hebben allemaal hun eigen werkwijze. Je moet ze allemaal een motief geven om dat platform te gebruiken. Het is de kunst om het platform universeel te houden, bruikbaar voor meer klanten en tegelijkertijd gebruiksvriendelijk.’
Wat verwachten jullie van de samenwerking ?
Van Es: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat dit een succes gaat worden. Deze samenwerking maakt onze organisatie toekomstbestendig. Wij lopen hiermee voor op de rest. Dat geeft een enorme ‘boost’ aan ons bedrijf. En natuurlijk profiteren onze klanten van het platform.’
Wat is jullie gezamenlijke focus voor de toekomst?
In koor: ‘Door blijven groeien.’ Habets legt uit: ‘Voor meer slagkracht moet je schaal hebben. Ik denk dat het tijdperk van kleine expediteurs en die gefragmenteerde markt snel voorbij is. Heel veel bedrijven komen niet mee in die digitale transitie. Daar komen zulke grote investeringen bij kijken. Wij hebben het platform ontwikkeld voor onszelf als expediteur. Milestone heeft besloten om met ons samen te gaan. Co en Juri hebben hun aandelen verkocht aan Shypple en de daaraan verdiende miljoenen opnieuw geïnvesteerd in het bedrijf. Dat zouden andere ondernemers ook kunnen bedenken. Wij staan ervoor open om meer bedrijven over te nemen.’
Rest nog een vraag aan Co en Juri: waarom lukte het jullie niet zo’n platform te ontwikkelen?
Falandt: ‘Het is gewoon heel moeilijk. Shypple heeft een hele batterij developers in huis. Wij zijn freight forwarders, wij hebben vooral expediteurs in huis.’
Habets: ‘Ik zie het zo. Je hebt een vliegtuig en daar moet je een raket van maken. In plaats van het vliegtuig proberen om te bouwen, kun je beter alles weggooien en helemaal opnieuw beginnen. Milestone heeft heel veel kennis in huis. Dat heeft ze gehinderd. Ik heb die belemmerde kennis niet, ik ben naïef geweest. Als ik had geweten wat Co en Juri weten, dan was ik er waarschijnlijk niet eens aan begonnen.’
Dit artikel is eerder verschenen in het ledenblad HUB en geschreven door Hans van den Berg, senior communicatieadviseur bij TLN.