Stap 1: Is GMP+ certificering vereist en praktisch haalbaar?
Certificering vereist?
Binnen GMP+ bestaat er een uitzondering op de norm dat transport uitgevoerd dient te worden door GMP+ gecertificeerde vervoerders. Dit betreft het transport van verpakte producten. Met verpakte producten wordt bedoeld: zakgoed, producten in een afgesloten direct verzegelde container (die geen eigendom is van de vervoerder), eenmalige bigbags die afgesloten kunnen worden.
Er bestaan zogenaamde Poortwachterprotocollen. Dit zijn constructies waarbij de opdrachtgever als Poortwachter optreedt. Een vervoerder moet dan wel aan voorwaarden voldoen, maar hoeft niet gecertificeerd te zijn. Deze protocollen kunnen onder andere toegepast worden bij het vervoer van hooi en stro.
Praktisch haalbaar?
Hygiëne vormt een belangrijk element binnen het GMP+ transport. Er moet voorkomen worden dat vrachten diervoeder vervoerd worden in vuile wagens en daarmee indirect een risico vormen voor de voedselveiligheid. Dit betekent dat GMP+ reinigingsregimes voorschrijft en ook verboden ladingen kent.
- Voertuigen waarmee ‘verboden ladingen’ zijn vervoerd (denk aan dierlijke mest, puinasfalt, rioolslib, e.d.) mogen daarna niet ingezet worden voor het vervoer van diervoeders.
- Voor toegelaten ladingen zijn per productsoort ‘reinigingsregimes’ (droge reiniging, reiniging met water, e.d.) vastgesteld; wanneer je product ‘x’ vervoert dien je minimaal reinigingsregime ‘y’ uit te voeren om er daarna diervoeder mee te mogen vervoeren.
GMP+ heeft een database waarin producten zijn opgenomen met hun bijbehorende reinigingsregimes: International Database Transport (for) Feed (IDTF). Vul te vervoeren ladingen in en ga na of je aan deze reinigingsregimes kunt voldoen / of deze niet de status ‘verboden lading’ hebben.