Vestigingseis en betrouwbaarheid
De eisen voor de toegang tot het beroep zijn aangescherpt om de betrouwbaarheid van vergunninghouders te vergroten en postbusconstructies aan te pakken. Daarnaast is de vergunningsgrens voor internationaal rijdende voertuigen verlaagd van 3,5 ton naar 2,5 ton.
Sinds 21 februari 2022 moet een onderneming in de lidstaat van vestiging beschikken over gebouwen waar alle (elektronische) documenten met betrekking tot de hoofdactiviteiten worden bewaard. De onderneming moet bovendien onderworpen zijn aan belasting op inkomsten van het vestigingsland, ingeschreven staan in het handelsregister en beschikken over een BTW registratienummer. Daarnaast moet het aantal voertuigen waarover de onderneming beschikt en het aantal bestuurders dat is gestationeerd op de exploitatievestiging in verhouding staan tot het volume van de vervoersactiviteiten in de onderneming.
Verplichte terugkeer voertuig
Voertuigen moeten sinds 21 februari 2022 eens in de 8 weken terugkeren naar een van de exploitatievestigingen in de lidstaat waar hij geregistreerd staat. Dit is geformuleerd als een organisatieverplichting voor de onderneming; deze moet de activiteiten van de voertuigen zodanig organiseren dat de voertuigen die internationaal rijden binnen 8 weken na het verlaten van de lidstaat van vestiging, terugkeren naar een van de operationele centra van de onderneming.
ERRU (European Register of Road Transport Undertakings)
Het bestaande ERRU register wordt uitgebreid met de nieuwe regels van het Mobility Package. Voor overtredingen van de Europese regels in binnen- en buitenland ontvangt zowel de vervoerder als de vervoersmanager strafpunten en bij overschrijding van een maximaal aantal punten kan de vergunning en/of de vakbekwaamheid worden ingetrokken.
Naast de uitbreiding van de overtredingen, zullen voortaan ook voertuiggegevens (kentekens) en aantallen personeelsleden in het register worden opgenomen. Daarnaast wordt op basis van een uniforme rekenformule een risicoclassificatie gegeven aan elke onderneming, gebaseerd op het aantal controles en overtredingen. Deze risicoclassificatie moet de handhaving efficiënter gaan maken.