De omslag naar een duurzame bedrijfsvoering in transport en logistiek is in Nederland ingezet met het Klimaatakkoord van 2019. De Europese Commissie heeft intussen wetsvoorstellen in voorbereiding om versnelling aan te brengen in de transitie. CO₂-reductie vormt een van de grootste uitdagingen van deze tijd. Het regeerakkoord van Rutte-IV stelt een ambitie van 60% CO₂-reductie in 2030 ten opzichte van 1990.
TLN heeft in 2017 een eerste duurzaamheidsvisie uitgebracht en daarmee voorgesorteerd op de veranderingen voor de sector. Een heel aantal ideeën is overgenomen in het Nederlandse klimaatakkoord van 2019. Maar het gaat niet snel genoeg. Vorig jaar publiceerde de Europese Commissie als onderdeel van de European Green Deal wetsvoorstellen onder de noemer Fit-for-55 om de ambities aan te scherpen. Dat betreft alle sectoren, dus ook transport en logistiek. Begin 2022 kwam het kabinet Rutte-IV met haar nieuwe regeringsverklaring. Met een samenlevingsbrede ambitie van 60% CO2-reductie in 2030 laat het kabinet weten dat het roer om moet. Voldoende redenen dus om de TLN-visie van 2017 waar nodig aan te passen aan ‘de kennis van nu en de verwachtingen voor morgen’.
Logistiek vastgoed
Een nieuw onderwerp in onze visie is logistiek vastgoed. Steeds meer leden positioneren zich als logistiek dienstverlener en beschikken over (meer) opslagcapaciteit. Kantoren en warehouses vormen een belangrijke kans om CO₂-reductie te realiseren. Dat kan door bijvoorbeeld isolatie, verwarming en verlichting van bedrijfshallen en van kantoren. Het uitgangspunt is dat vanaf 2040 het segment Vastgoed en Organisatie CO₂-neutraal functioneert.
Van fossiele naar duurzame energie
De transportsector beweegt van fossiele brandstof naar schone, duurzame energie. Uitgangspunt is een volledige overgang naar zero emissie vracht- en bestelauto’s. Of dit haalbaar is en wanneer, is voor een groot deel afhankelijk van de beschikbaarheid van voertuigen en laad/tank-systemen en van de betaalbaarheid van de nieuwe technologie. Voor 2030 stelt TLN als doel dat transportbedrijven 30 tot 40 grotere Nederlandse gemeenten beleveren met elektrische voertuigen. Voor gebieden en afstanden waarvoor elektrisch niet toereikend is, streeft TLN naar een gebruik van 50% hernieuwbare brandstof zoals HVO100 en bioLNG. Met deze brandstoffen reduceer je tot wel 90% CO₂.
Minder kilometers
Ook is veel CO2-reductie te halen uit efficiëntere ketenlogistiek door de vervoersprestatie te realiseren met minder kilometers. Dit vergt intensieve samenwerking tussen verladers, transporteurs en ontvangende partijen. TLN heeft in samenwerking met verladersorganisatie evofenendex en de Topsector Logistiek de website “CO2meter.nu” opgezet. Vervoerders en verladers kunnen er op eenvoudige wijze hun CO₂ berekenen en gratis workshops volgen. Met als doel om op elke vrachtbrief of factuur de CO₂-uitstoot van de desbetreffende zending te kunnen tonen.
Duurzaamheidsvisie
Vier invalshoeken waarlangs de transportsector de CO₂-meetlat legt en die de kern van de TLN-duurzaamheidsvisie vormen: brandstoffen en energie, vracht- en bestelauto’s, logistiek in ketens en vastgoed en organisatie. Lees meer hierover in de duurzaamheidsvisie van TLN.