Douaneprocedures
Ik verstuur goederen naar landen buiten de EU, onder meer naar Australië en Canada. Alle hiervoor benodigde douaneformaliteiten laat ik verrichten door mijn transporteur. Dit kan alleen als je beschikt over een EORI-nummer, en dat doe ik. Echter, ik exporteer op dit moment ook veel goederen naar het Verenigd Koninkrijk. En dan heb je vanaf 1 januari 2021 ook een Brits EORI-nummer nodig. Dit heb ik inmiddels aangevraagd. Moet ik nu nog wat anders regelen om na 1 januari 2021 naar het Verenigd Koninkrijk te kunnen blijven exporteren?
Het is raadzaam om nog na te gaan of je voor de goederen een dual use vergunning nodig hebt. Daarnaast is het goed om samen met uw transporteur te controleren of deze ook de vooraanmelding in Portbase doet. Immers, zonder vooraanmelding komt de truck van uw transporteur niet de ferry naar het Verenigd Koninkrijk op. Ten slotte is het belangrijk om met uw afnemer goed af te stemmen wie de zaken in het Verenigd Koninkrijk afhandelt, wat natuurlijk mede afhankelijk is van de incoterm.
Ik heb een vraag gekregen van een klant met betrekking. Deze klant vervoert chemicaliën vanuit de EU naar het Verenigd Koninkrijk. De lege trailers komen retour om hier weer met hetzelfde product te worden gevuld. Nu is er voor tankcontainers met een resthoeveelheid (empty uncleaned) een uitgebreide procedure (handboek Douane, punt 3.5.9). Gaat deze procedure na 31 december 2020 ook gelden voor tanktrailers met een vaste tankinrichting op de trailer?
Het antwoord van de Douane op deze vraag is ‘ja’.
Ik transporteer meubels in opdracht van fabrikanten naar winkels in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Wanneer wij enkel op Ierland rijden, hoe moet ik dit transport dan voor de Douane regelen?
Voor een transport naar Ierland kan je een TIR-carnet gebruiken. Ook kan je ervoor kiezen een T2 document op te maken. De betreffende goederen hebben namelijk een Europese oorsprong, waardoor je deze met een T2 document direct naar Ierland kan overbrengen. Je hoeft met een T2 document namelijk geen nadere invoeraangifte te doen.
Ik wil, onbegeleid, een machine verschepen naar het Verenigd Koninkrijk. Aldaar wordt hij opgepakt door een Ierse collega, die de machine ophaalt en naar Ierland brengt. Welk doorvoerdocument heb ik dan nodig?
Voor dit vervoer kan je gebruik maken van een T2 document en dit document kan/moet je uploaden in Portbase. Daarbij geldt dat de vervoerder te allen tijde een origineel transitdocument (hard copy) bij zich moet hebben.
Moet ik een douaneaangifte doen voor het transport van een tankcontainer die is gelost en waarin mogelijkerwijs nog een geringe hoeveelheid residu van het product is achtergebleven?
Voor tankcontainers met residu bestaat een procedure die nu al voor derde landen geldt. Ook voor het Verenigd Koninkrijk gaat deze procedure vanaf 2021 gelden. Zie ook hier.
Hoe weet ik als vervoerder dat mijn vracht onderdeel uitmaakt van een douanecontrole?
Degene die de aangifte indient, ontvangt hiervan bericht en dient contact op te nemen met zijn opdrachtgever.
Is de verwachting dat UK Customs ook goederen met bestemming Ierland gaat contoleren?
Dat wordt niet verwacht. Een transitaangifte wordt en-route maar zelden gecontroleerd. Tenzij er sprake is van specifieke risicosignalen.
Geldt de regeling terugkerende goederen ook voor lege tankcontainers?
De Douane heeft een speciale procedure voor lege, niet gereinigde tankcontainers met residu: als de container geheel leeg en gereinigd is en retour gaat om voor het goederenverkeer te worden gebruikt, dan hoef je hier geen aanvullende douaneaangifte voor te doen. De rederij dient deze dan wel als lege tank op te geven in de ATO. Zie ook hier.
Blijft het Verenigd Koninkrijk aangesloten bij de landen die de TIR-overeenkomst hebben getekend?
Ja.
Waar en hoe vindt de handhaving van transport- en douanedocumenten in het Verenigd Koninkrijk plaats? In het Verenigd Koninkrijk of in de haven zelf?
In het binnenland wordt infrastructuur aangelegd (bijv. bij Ashford) voor de Kanaaltunnel doortocht.
Onder welke voorwaarden mogen Nederlandse vrachtwagenchauffeurs na 31 december 2020 in het Verenigd Koninkrijk rijden? Zijn er na de Brexit extra verplichtingen of zijn de verplichtingen hetzelfde als nu?
De regering van het Verenigd Koninkrijk zal de regelingen tijdig meedelen om de vervoerders in de EU tijdig te informeren over de wijze waarop zij zich op het einde van de overgangsperiode kunnen voorbereiden. Dit zal betrekking hebben op wijzigingen in de documentatievoorschriften voor soorten reizen die in het Verenigd Koninkrijk kunnen worden uitgevoerd.
Is er een verschil als goederen begeleid of onbegeleid in het Verenigd Koninkrijk aankomen?
De vervoerder wordt gedefinieerd als de eigenaar van het ‘actieve vervoermiddel’, wat betekent:
- Een ferrymaatschappij voor onbegeleid vervoer
- De transporteur voor begeleid vervoer
De ferrymaatschappij doet in Nederland de ENS voor zowel de begeleide als onbegeleide trailers.
Wie is bij begeleid vervoer tussen Groot-Brittannië en Frankrijk verantwoordelijk voor de ENS?
In Frankrijk moet de ENS bij begeleid vervoer bij binnenkomst in Frankrijk worden gedaan door de vervoerder. In het geval van de Eurotunnel is dit dus te allen tijde! De ENS kan alleen via een erkende softwareleverancier worden gedaan. Welke dit zijn, staat hier. En op pagina 29 van de Franse Brexit guidelines staan de time limits per vervoermiddel en wie verantwoordelijk is.
Ben je als wegvervoerder verplicht om in het Verenigd Koninkrijk een fysiek douanedocument bij je te hebben? Of volstaat een digitaal document?
Bij vervoer GB > EU: het CHIEF-systeem geeft toestemming om door te gaan naar de haven van vertrek (of de terminal). Als de zending wordt geselecteerd voor een check outbound, wordt de exporteur geïnformeerd om de vrachtwagen naar een locatie te sturen voordat hij de grens bereikt.
Bij vervoer EU > GB: de vervoerder moet een elektronische of fysieke kopie van het MRN voor invoer of het EORI-nummer van de handelaar bij zich hebben als de handelaar gebruik maakt van de mogelijkheid om de indiening van zijn aangifte uit te stellen. Digitale documentatie zal volstaan, of een Transit Accompanying Document Movement Reference Number, waarbij een papieren exemplaar van het TAD in de vrachtwagen ook is vereist. Vanaf juli 2021 moet de chauffeur over het Goods Movement Reference (GMR) nummer van het GVMS beschikken als hij met behulp van de pre-lodgement service een haven passeert.
Als een zending onder een T1- of TIR-document wordt verzonden, wat is dan de procedure bij invoer in het Verenigd Koninkrijk? Moet het document digitaal worden ingevoerd in een douanesysteem voordat het transport plaatsvindt?
Degenen die gebruik maken van doorvoer om zich in of door het Verenigd Koninkrijk te verplaatsen, ook vanuit de EU, zullen via een transitokantoor moeten passeren. Telkens wanneer de goederen in een Britse haven aankomen, moet het TAD bij een kantoor van doorvoer worden aangeboden. Na de overgangsperiode is HMG van plan om dit digitaal te laten verlopen via de Goods Vehicle Movement Service (GVMS). Sommige havens kunnen nog steeds kiezen voor een kantoor van doorvoer op papier. In beide gevallen moeten de vervoerders het TAD of de informatie van hun TAD op een bepaald moment van het traject verstrekken en krijgen zij informatie over de vraag of zij worden ingeklaard of dat er een nadere controle nodig is.
Moet de vrachtwagenchauffeur originele documenten meenemen, zoals een commerciële factuur?
Sommige originele documenten, zoals certificaten en licenties (bijv. Export Health Certificates), zullen verplicht zijn. Maar een voorafgaande kennisgeving via digitale middelen wordt ook aanbevolen.
Wat is de procedure in het Verenigd Koninkrijk met betrekking tot leeg verpakkingsmateriaal, zoals pallets. Moet je dit bij de Douane aangeven?
Het is de bedoeling van HMRC (de Britse douane) om wetgeving te creëren om eventuele eisen voor verklaringen over herbruikbare verpakkingen na de overgang tot een minimum te beperken. Houd er rekening mee dat dit onderworpen is aan de parlementaire procedures en het tijdschema van de wetgeving.
Is er een website waar de douanedocumenten kunnen worden geregistreerd om zendingen aan beide grenzen van het Kanaal voor te melden?
Ja, voor Nederland: https://www.getreadyforbrexit.eu/brexit-in-5-stappen/
Voor België: https://rxseaport.eu/en/
Voor Frankrijk: https://www.douane.gouv.fr/actualites/enveloppe-logistique-une-nouvelle-fonctionnalite-de-la-frontiere-intelligente
Voor het Verenigd Koninkrijk is het afhankelijk van de haven. Sommige havens hebben een port community system waar douanedocumenten vooraf kunnen worden aangemeld. Andere havens moeten nog een keuze maken tussen het pre-lodgement of temporary storage model.
Advies is om met je Engelse klant of douane-expediteur te overleggen hoe de vooraanmelding het beste kan worden gedaan.
Wat voor T-document wordt opgemaakt als we transit via NCTS willen toepassen na 1 januari 2021 bij vrije goederen vanuit de EU naar het Verenigd Koninkrijk, en vice versa?
Vrije goederen vanuit de EU moeten eerst worden aangegeven door middel van een Ex-A document en kunnen dan worden opgevolgd door een T2-document. Vrije goederen vanuit het Verenigd Koninkrijk moeten ook worden aangeven in het Verenigd Koninkrijk door middel van een uitvoerdocument en dan opgevolgd worden door een T1. Het zijn immers wel vrije goederen in het Verenigd Koninkrijk, maar geen Unie-goederen.
Ter aanvulling: voor goederen die naar Ierland worden vervoerd of die vanuit Ierland naar het Europese vasteland worden vervoerd via het Verenigd Koninkrijk kan een T2-document worden gebruikt.
In een ‘official journal’ van de EU lees ik dat er twee (nieuwe) landcodes komen: XI voor ‘United Kingdom (Northern Ireland)’ en XU voor ‘United Kingdom (excluding Northern Ireland)’. Dat gaat mogelijk gevolg hebben voor uitvoeraangiftes en ERP-systemen. Is er al meer duidelijkheid over deze nieuwe landcodes en de mogelijke impact ervan?
De Europese Commissie heeft recent bekend gemaakt dat de volgende landcodes zullen worden gebruikt:
- XI: Noord-Ierland
- GB: Voor de rest van het Verenigd Koninkrijk, exclusief Noord-Ierland
De Code XU zal niet worden gebruikt voor douaneprocedures.
Wordt het gecombineerde T-transit document vanaf 2021 nog geaccepteerd voor wegtransport door de Britse Douane?
Het Verenigd Koninkrijk blijft NCTS gebruiken en daarin bestaat de mogelijkheid om een gecombineerde aangifte te doen. Dus automatiseringstechnisch zou dit geen enkel probleem moeten opleveren. Op 1 januari 2021 om 0.00 uur is het Verenigd Koninkrijk geen lidstaat meer, maar vanaf dat moment is het als zelfstandig lid toegetreden tot de overeenkomst gemeenschappelijk douanevervoer. Alle formele stappen daarvoor zijn doorlopen. Een overeenkomst zoals deze kun je niet voor slechts een deel toepassen, eigenlijk geldt er ‘alles of niets’.
Artikel 28 Appendix I van de Overeenkomst gemeenschappelijk douanevervoer luidt:
Gemengde zendingen
Een zending kan zowel onder de T1-regeling als onder de T2-regeling te plaatsen goederen bevatten, op voorwaarde dat elk artikel dienovereenkomstig op de aangifte voor douanevervoer is geïdentificeerd aan de hand van de codes T1, T2 of T2F.
Dus ja, gecombineerde aangiften blijven mogelijk en de basis daarvoor is bovengenoemd artikel.
Hoe wordt de douane-inklaring en het vervoer van accijnsgoederen (onder schorsing van accijns) geregeld na 31 december 2020?
Van de Britse overheid hebben wij een verwijzing ontvangen naar de guidances die zij over deze onderwerpen hebben gepubliceerd. Zie hier en hier.
Hoe dien ik om te gaan met verhuisgoederen na de transitieperiode?
Als het gaat om het verhuizen van persoonlijke bezittingen naar het Verenigd Koninkrijk, geldt:
Vraag een aanvraag voor een ToR-verblijfsvergunning (Transfer of Residence) aan als u uw normale verblijfplaats van buiten de EU naar het Verenigd Koninkrijk wilt overbrengen.
U moet het formulier ook gebruiken om aangifte te doen als u:
– Voertuigen naar het Verenigd Koninkrijk wilt importeren voor u of uw gezin
– Eventuele huisdieren naar het Verenigd Koninkrijk wilt verhuizen
Huishoudens hebben belasting- en douaneverantwoordelijkheden wanneer zij hun persoonlijke bezittingen vanuit het buitenland naar het Verenigd Koninkrijk verhuizen. Verhuisbedrijven/-agenten zullen hun klanten begeleiden bij de procedures die zij moeten volgen bij een verhuizing van hun persoonlijke bezittingen naar het Verenigd Koninkrijk. Zie ook hier.
U moet het formulier volledig invullen voordat u het kunt afdrukken. U kunt een gedeeltelijk ingevuld formulier niet opslaan. Vul het formulier in, print het uit en stuur het naar HMRC voordat u persoonlijke eigendommen gaat verhuizen naar het Verenigd Koninkrijk.
Voor meer info, bezoek deze pagina.
Als u erin slaagt om in aanmerking te komen voor een ‘ToR relief’, dan krijgt u unieke aangifte-informatie. U of uw verhuizer moet dit dan presenteren bij het doen van de invoeraangifte met behulp van Douane Procedure Code (CPC) 40 00 C01.
Als er vragen zijn over het invullen van dit formulier, neem dan contact op met de HMRC-hulplijn via 0300 200 3700. Of bezoek deze site.
Heb ik als Nederlandse vervoerder een Engels EORI-nummer nodig?
Een EORI-nummer is een identificatienummer waarmee een bedrijf kan communiceren met de Douane. Het nummer wordt gebruikt voor het doen van douaneaangiftes. De vervoerder zal meestal niet zorgdragen voor de invoer- of uitvoeraangifte.
Het Verenigd Koninkrijk heeft aangekondigd pas vanaf 1 juli een ENS-aangifte verplicht te gaan stellen.
Het kan nog wel een uitdaging worden om iemand te vinden om de ENS te laten doen in het Verenigd Koninkrijk. Douane-expediteurs in het Verenigd Koninkrijk zijn dit niet gewend. Immers behoeft op dit moment de ENS-aangifte alleen te worden gedaan voor goederen die van buiten de EU binnenkomen. Het is gebruikelijk dat de rederij of scheepsagent de ENS indient voor zendingen uit bijvoorbeeld China of de Verenigde Staten.
Indien u begeleid vervoer doet op het Verenigd Koninkrijk, is het slim om nu al een Engels EORI-nummer aan te vragen. Dit kan kosteloos worden aangevraagd: https://www.gov.uk/eori. Naar verwachting zal de Britse overheid de komende periode heel veel aanvragen gaan ontvangen voor een EORI-nummer en de verwerkingstijd kan hierdoor oplopen.
Heb ik voor de Goods Vehicle Movement Service (GVMS) een EORI-nummer nodig?
Het ‘border operating model’ vermeldt dat de vervoerder de aanmelding in de GVMS moet doen. Om de GVMS te kunnen vullen, is een Engels EORI-nummer nodig. Havens kunnen zelf kiezen of ze voor een ‘temporary storage’ (dat is het standaard model in de EU) of voor het ‘pre-lodgement’ model kiezen. Beide modellen op één haven zijn ook mogelijk. De verwachting is dat voor begeleid transport meestal gekozen zal worden voor ‘pre-lodgement’ en bij onbegeleid transport voor ‘temporary storage’.
De GVMS creëert een GMR-nummer dat moet worden opgegeven in de boeking bij de ferrymaatschappij. De GVMS wordt pas volledig in gebruik genomen op 1 juli 2021. Let op: als je met Transit (NCTS, T1, T2) naar het Verenigd Koninkrijk rijdt, dan dien je al direct vanaf 1 januari 2021 een melding in de GVMS te doen om het kantoor van doorgang te laten melden in het Verenigd Koninkrijk. In die gevallen moet een vervoerder dus al vanaf 1 januari 2021 beschikken over een Engels EORI-nummer.
Waar kun je je registreren in geval je vanaf een ander land vertrekt richting het Verenigd Koninkrijk?
Voor Nederland is dit Portbase: https://www.portbase.com/
In België meld je je bij: https://rxseaport.eu/en/
De Franse Brexit richtlijnen melden de aanmeldprocedures in Frankrijk. Zie ook deze pdf, onder meer aangaande de Smart border.
De procedure bij Eurotunnel is als volgt. Er zijn twee mogelijkheden:
1.
Naar Eurotunnel (ET) rijden en je MRN fysiek laten inscannen. In Pitstop worden dan de trailer en het kenteken gelinkt aan je MRN. Eurotunnel stuurt dit door naar de Franse en Britse autoriteiten.
Meer dan twaalf MRN’s? Dan is het niet mogelijk om fysiek in te scannen. Eurotunnel haalt de betreffende chauffeur dan uit de rij en helpt om er een enveloppe MRN code van te maken.
2.
Door de planner een e-ticket boeking laten koppelen met je Eurotunnel Border Pass (EBP). In je EBP kan je 200 MRN’s kwijt. Tot 30 minuten voor aankomst is het mogelijk je EBP aan te passen. Aan je EBP moet ook het kenteken en trailernummer worden gehangen.
Stel, een Nederlandse importeur importeert goederen vanuit China. In Nederland verzorgt een Nederlands bedrijf de inklaring. Op dat moment zijn de goederen ingevoerd in de EU en de BTW/duties betaald. Als dit bedrijf dan vervolgens dezelfde goederen verkoopt aan een Brits bedrijf, zonder dat er iets aan de goederen wordt gedaan, moet de Britse importeur dan ook invoerrechten betalen?
Hier gaat het om het verschil tussen herkomst en oorsprong. Als de goederen uit China in Nederland worden ingeklaard, verandert de herkomst, maar niet de oorsprong. In een FTA kan alleen aanspraak worden gemaakt als de goederen van oorsprong zijn. Dus in dit geval moeten dan opnieuw invoerrechten worden betaald als de goederen vervolgens worden ingevoerd in het Verenigd Koninkrijk. Alleen in een douane-unie kan door middel van herkomst ook aanspraak worden gemaakt op een preferentie. Maar dan is er sprake van een gemeenschappelijk douanetarief.
Is het voor de inklaring in het VK ook noodzakelijk om de SCAC code te weten?
Nee, het werkt daar net even anders. Voor havens waar Destin 8 wordt gebruikt, krijgt iedere zending een UCN en die moet worden gebruikt als voorafgaande regeling in Chief. Bij pre-lodgement is geen voorafgaande regeling.
Wordt Noord-Ierland als EU gezien?
Ja, hiervoor is een T2 nodig, aangezien Noord-Ierland nog altijd als EU wordt gezien.
Hoe zit met goederen voor doorvoer?
Ook bij doorvoer dient op de eerste haven van binnenkomst een GGB-aangifte te worden gedaan en een documentencontrole plaats te vinden voor veterinaire goederen.
Bij import in de EU vanuit het VK vermelden wij in een invoeraangifte op een Nederlandse ferryterminal in vak 37 gevraagde regeling “40” en voorafgaande regeling “00”. Vervolgens vermelden wij in vak 40 soort aangifte voorafgaand document en aard van voorafgaand document “X 705”. Is dit correct, of is er wellicht een ander documenttype dat we moeten selecteren?
De voorafgaande regeling is inderdaad X-705 (net als bij containers) en dan de SCAC-code van de ferrymaatschappij en dan het unieke zendingsnummer.
Kunnen jullie aangeven wat er aan documenten benodigd is als ik met een lege truck + trailer combinatie Engeland doorkruis, van de ferry in Holyhead naar de ferry in Killingholme?
Alle informatie hierover vind je hier (in het Nederlands). Verder moet voor binnenkomst in Ierland ook een ENS-aangifte worden gedaan.
In een folder die we in Calais ontvingen, wordt ook een GMR-nummer genoemd. Dat is wat anders dan de douanedocumenten. Wat is een GMR-nummer precies en wie moet die verzorgen?
Een GMR nummer is een nummer dat wordt toegekend aan een zending die is voorgemeld in het GVMS. Dit systeem is pas vanaf 1 juli volledig in gebruik en wordt gebruikt door havens die kiezen voor het zogenaamde pre-lodgement model. Op dit moment is nog niet bekend welke havens precies voor dit model gaan kiezen, maar het worden waarschijnlijk vooral de RoRo locaties. Het is inderdaad iets anders dan de douanedocumenten. In het GVMS worden alle aangiftes die voor een zending zijn gedaan gekoppeld aan het vervoermiddel dat de zending binnenbrengt. Het is de bedoeling dat de transporteur het GVMS gaat invullen en daar is een GB EORI-nummer voor nodig.