Aandachtspunten TLN
TLN is altijd tegenstander geweest van een kilometerheffing alléén voor het vrachtverkeer. Nu het kabinet daar toch voor heeft gekozen, heeft TLN er met succes op aangedrongen dat de opbrengsten van de nieuwe heffing teruggaan naar de sector. Het Eurovignet wordt afgeschaft, de MRB verlaagd en de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing gaan terug naar de sector voor verduurzaming en innovatie. Deze ‘terugsluis’ is essentieel voor het draagvlak binnen de sector. Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt gewerkt aan voorstellen voor de besteding aan verduurzamings- en innovatieregelingen.
De opbrengst van de heffing komt op z’n vroegst in 2026 beschikbaar, terwijl ondernemers nu al elektrische vrachtwagens willen aanschaffen. Daarom dringt TLN er bij overheid en politiek op aan om een deel van de opbrengst van straks naar voren te halen. Dat bevordert een snelle start van schoner wegverkeer. Dat is immers een gemeenschappelijk doel.
Verder is van belang dat het heffingssysteem betrouwbaar en gebruiksvriendelijk is voor ondernemers en beroepschauffeurs. Ook een gelijkwaardige handhaving van Nederlandse en buitenlandse kentekens is cruciaal. Tenslotte wil TLN dat er ook voor andere weggebruikers – zoals voor de personenauto en de bestelauto – zo snel mogelijk een kilometerheffing komt. In het coalitieakkoord van het huidige kabinet (Rutte IV) is afgesproken dat daarvoor de komende jaren de voorbereidingen worden getroffen, om betalen naar gebruik voor alle automobiliteit in 2030 in te kunnen voeren.
Meer weten over de vrachtwagenheffing? Zie hier een overzicht van praktische vragen & antwoorden. Staat jouw vraag er niet tussen? Bel of mail ons via info@tln.nl en 088-4567567.