Europese ondernemers luiden noodklok over toegang tot Brenner-autobaan

Italiaanse, Duitse, Nederlandse en Belgische ondernemersorganisaties hebben de noodklok geluid over het afknijpen van het vrachtverkeer over de beroemde Brenner-autobaan tussen Duitsland en Italië.

Highway bridge crossing Austria on the way to Italy
Brennerpas

​​In een brief aan de Europese Commissie ​doen de ondernemers een beroep op de Europees Commissaris voor Transport om te bemiddelen in het conflict. Zij vrezen verdere Oostenrijkse maatregelen om het vrachtverkeer over de belangrijke doorgangsroute tussen Duitsland en Italië te beperken. Vorige week trokken Europese vervoerdersorganisaties, waaronder TLN, ook al aan de bel bij Eurocommissaris Violeta Bulc over dit probleem.

Quota

Dit jaar gelden op piekmomenten al quota voor vrachtwagens. Per uur worden dan maximaal 300 vrachtwagens toegelaten tot de Brenner-corridor. Probleem is echter dat het een kettingreactie aan de Duitse grens tot gevolg heeft met lange files aan de Duitse zijde. Meer maatregelen – zoals tol en verdere blokkades – zijn bovendien aangekondigd in Oostenrijk.

‘Deze en eventuele nieuwe maatregelen tasten het vrij verkeer van goederen aan en brengen grote economische schade met zich mee. Doorvoer van goederen via de Brenner autobaan is essentieel voor veel bedrijven, omdat er geen reëel  alternatief is tussen Duitsland en Italië,’ aldus de organisaties in de brief.

Brenner-basistunnel

Volgens de organisaties zijn maatregelen nodig die het gebruik van de schoonste en stilste vrachtwagens op de Brenner-route stimuleren. De overheid in Oostenrijk heeft onlangs echter besloten dat specifieke doorgaande transporten zelfs met deze voertuigen niet langer zijn toegestaan. Belangrijk daarnaast is dat haast wordt gemaakt met de voltooiing van de Brenner-basistunnel, omdat vervoer per spoor (net als in Zwitserland) een belangrijk alternatief is om de lokale bevolking en het milieu echt te ontlasten. Maar de huidige intermodale verbindingen vanuit Nederland en Duitsland richting Italië zijn nog niet zodanig betrouwbaar en flexibel dat vervoer per spoor een serieus alternatief is voor wegvervoer. ​​

‘Dit kost ons duizenden euro’s’

Bij BNR Nieuwsradio vertelde algemeen directeur Hans-Jurgen van de Kamp, algemeen directeur bij TLN-lid Van de Kamp Transport, welke impact de Oostenrijkse maatregelen hebben op zijn bedrijf: ‘Er ontstaan files van 20 tot 25 kilometer en dat kost geld. Op jaarbasis kost dit ons duizenden euro’s, dat komt ook uiteindelijk bij de consument terecht, want we belasten het zoveel mogelijk door.’